Najprv pár slov o zoskupovaní
Zoskupením do produktovej karty myslím situáciu, kedy sa ponuka vášho e‑shopu vypíše v produktovej karte medzi ponukami ostatných e‑shopov, viď príklady nižšie. Nezoskupené položky tovaru bývajú dohľadateľné iba cez fulltextové vyhľadávanie.
Príklady spárovaných položiek tovaru v kartách.
Prečo sa dalo o výhodnosti zoskupenia do produktovej karty pre e‑shop pochybovať
Pretože môžete povedať „…ja optimalizujem svoj tovar na TOP vyhľadávacie dotazy na Heureke. Na tieto dotazy som vo fulltexte prvý a užívatelia preklikávajú na stránky môjho e‑shopu v hojnom počte. Vo väčšom, ako keby bol v produktovej karte s ostatnými konkurenčnými predajcami…“
Aké sú výsledky
Použil som čísla dvoch odlišných e‑shopov. Jeden predáva elektro „bežným“ zákazníkom, druhý zas luxusný tovar zákazníkom menej citlivým na cenu. Upozorňujem, že ide len o dva e‑shopy. Čísla teda berte čisto orientačne.
V tabuľke vždy uvediem podiely:
- počtu položiek v danej skupine tovaru celkom
- počtu preklikov
- ceny zaplatenej za prekliky
- počtu objednávok
- tržieb
Dáta sa týkajú Heureky a pochádzajú z aplikácie Heureka Watchdog. Tá má mierne odlišnú metodiku na výpočty, než samotná Heureka. Musím ďalej doplniť, že oba e‑shopy sú už dlhší čas v starostlivosti marketingových odborníkov jednej z mojich certifikovaných agentur. Čiže napríklad podiel nespárovaných položiek je mimoriadne nízky. Zvyčajne majú e‑shopy, ktoré sa o inzerciu doposiaľ nestarali, podiel nezoskupených položiek tovaru i viac ako 30 %.
E‑shop 1
E‑shop A
Čo z tabuliek vyplýva
- E‑shop A má abnormálne pekne spárovaný tovar. Ide o výsledok dlhodobej práce, váš e‑shop má pravdepodobne podiel nespárovaných položiek rádovo v desiatkach percent. Viac zistíte pomocou aplikácie Heureka Watchdog.
- Drvivú väčšinu tržieb prináša týmto e‑shopom práve tovar spárovaný do kariet, kde sú ponuky viacerých e‑shopov.
- Produktové karty, kde je ponuka vášho e‑shopu sama, prinášajú tiež tržby.
- Je dobré poznať príčinu nespárovanosti. Niekedy ide o skutočne okrajový tovar, inokedy o chybne riadenú inzerciu.
- Produktové karty, kde je naša ponuka sama, môžu tvoriť veľkú časť „spárovaného tovaru“. Tieto položky nájdete buď v sortiment reporte Heureky alebo v Heureka Watchdog tu v Mergade. Watchdog Vám ponúkne i nástroj na prepárovanie do alternatívnych produktových kariet.
Mergadove zamyslenie nad spárovaním
Zamyslime sa nad prúdením užívateľov naprieč Heurekou. Drvivá väčšina ich prichádza zo SEO a PPC reklamy. A tieto zdroje návštevnosti potrebujú vstupné stránky. Vstupnými stránkami sú predovšetkým:
- produktové karty tovaru
- stránky kategórií
Výsledky fulltextového vyhľadávania minimálne. Je teda logické, že produktové karty rozdelia medzi inzerujúce e‑shopy najviac návštevníkov. Tým nechcem popierať princíp optimalizácie na TOP kľúčové slová, ale v praxi vidím väčšie zisky pri „upratovaní“ v portfóliu e‑shopu, správnom zatriedení a napárovaní tovaru do populárnych produktových kariet.
O ďalších výhodách zaradenia medzi konkurenčných predajcov
Môžete mi povedať, že zaradením medzi konkurenčné ponuky e‑shopov Vaša ponuka zapadne a nebude vidno. Ale i tu vidím veľký potenciál. Správne zatriedenie ponuky Vám totiž dá správnu spätnú väzbu na Vašu ponuku. Pokiaľ Vám napr. Pricing Monitor tu v Mergade zahlási, že ste príliš drahí, je to dôležitá informácia. Nevravím, že máte hneď znížiť cenu, ale mali by ste o tom vedieť a s touto informáciou správne pracovať. Napríklad pri argumentácii zákazníkovi, prečo si má priplatiť za doplnkové služby a nakúpiť práve u Vás, alebo v zameraní na marketingové kanále, kde bude porovnanie s konkurentmi menej intenzívne.
Mimochodom, povedali ste si nahlas, aká je cenová stratégia vášho e‑shopu? A povedali ste to i svojim kolegom? Ale to sme trochu od spárovanosti odbočili. Jednoducho, z mojich výpočtov vychádza, že e‑shop, ktorý má tovar pekne spárovaný do kvalitných kariet, predá cez vyhľadávač tovaru viac.