Mergadova aplikácia Seznam Index Checker vám pomôže mať prehľad o zaindexovaných stránkach na Sezname. Nie je vhodná len pre e‑shopy, ale využijete ju aj pre svoje stránky, ako napríklad blog. O praktickom využití Seznam Index Checkru sme sa rozprávali s Martinom Čtvrtníčkom z agentúry Besteto.
Vysvetlíš nám na začiatok, čo je to indexácia?
Indexácia je dôležitá pre získavanie návštevnosti z prirodzeného vyhľadávania na Googli, či Sezname. Je to vlastne prvý krok k tomu, aby vyhľadávač nejakým spôsobom s vašou stránkou počítal. On sa o stránkach môže dozvedieť rôznymi spôsobmi. Napríklad vyhľadávaču poviete, že ta stránka existuje, alebo sa naviaže na nejaký externý odkaz z iného webu. Potom pomocou prelinkovania na vašom webe bude vedieť, že tam je a že váš web má nejaké podstránky a bude ich jednotlivo prechádzať.
Ale najmä pri Sezname môže byť tento proces dosť pomalý. Čo Seznam Index Checker robí je, že vezme jednotlivé adresy podstránok na webe a každú url adresu pošle Seznamu, aby si ju prešiel a prípadne zaindexoval.
Aké je podľa teba využitie Seznam Index Checkru?
Pokiaľ sa budeme rozprávať o e‑shopoch, tak ho môžeš pustiť na normálny produktový feed a potom zaindexovať iba produktové stránky, alebo môžeš použiť ďalší export so site mapou, kde budeš mať všetky podstránky. Je vhodný napríklad pre nové e‑shopy, ktoré nie sú vôbec zaindexované v Sezname. Seznamu to môže trvať aj niekoľko mesiacov, kým zaindexovanie prebehne.
Aký postup odporúčaš novým e‑shopom?
To, čo odporúčam ja pri nových e‑shopoch, je vziať si hlavnú stránku a kategórie a tie si ručne pridať do Seznamu pomocou stránky, ktorá na to existuje. Zvyšok aj so site mapu si dať do Mergada cez Seznam Index Checker. Prípadne ak zákazník bojuje s tarifou a nechce ďalší export, tak nech pridá len produktový feed a na ňom aplikáciu spustí.
Okrem nových e‑shopov, nájdu v aplikácii využitie aj iné e‑shopy?
Určite je zaujímavá pre tie, ktoré sú veľmi obsiahle, majú napríklad tisíce produktov a poriadne nevedia, či majú všetko zaindexované. Vhodná je aj pre e‑shopy, ktoré majú problém so zaindexovaním stránok. Napríklad vidia, že majú veľký rozdiel v zaindexovaní na Googli a na Sezname. Vhodná je pre e‑shopy, ktoré nemajú dobre vnútorne prelinkovaný web. Alebo majú malú autoritu, berú málo odkazov kamkoľvek na ich e‑shop. Ten sa potom ukazuje ako nevýznamný a má problém práve s indexáciou.
A čo stránky, ktoré nie sú e‑shopmi?
Od kedy je možné do Mergada naimportovať site mapy, tak môžu Mergado použiť čisto k tomuto účelu. Pokiaľ budú mať nový web, alebo sa im zle indexuje už existujúci web, tak si spustia aplikáciu na site mape. Napríklad blog, či magazín. Ak je nový a vo fáze pred spustením doň napísali sto článkov, tak budú chcieť, aby sa čo najrýchlejšie zaindexovali. K tomu využijú Mergado a Seznam Index Checker.
Prečo je taký rozdiel medzi indexáciou na Googli a Sezname?
Google má ďaleko väčšie kapacity, to znamená, že prechádza weby v oveľa väčšom merítku ako Seznam. Keď spustíš nový web, kde budeš mať napríklad 1000 podstránok, tak máš istotu, že Google bude mať väčšinu zaindexovanú za mesiac. Seznam zvyčajne funguje tak, že aj keď mu trochu pomôžeš, tak z 1000 stránok bude zaindexovaných 60. Pokiaľ cieliš stránkou na nejakú sadu kľúčových slov, tak 940 stránok sa ti vôbec nezobrazuje a tým pádom nevyužívaš potenciál, čo tam je. Seznam Index Checker tento proces urýchli.
Ako si aplikáciu vyskúšal ty?
Aplikáciu som využil na obchod s fanúšikovskými potrebami a pri hliníkových diskoch na pneumatiky. Testoval som napríklad nový e‑shop, kde som aplikáciu spustil na produktovom feede a dopadlo to tak, že do indexu ako prvé naskákali produktové stránky. Čo nie sú tie najautoritatívnejšie stránky. Prvá v indexe býva hlavná stránka, prípadne kategórie. To sa v tomto prípade nestalo, dostali sa tam podstránky produktov, ktoré sme mali vo feede, takže evidentne to funguje. Samozrejme to nebude všetko hneď. Seznam si podľa svojho určuje, čo bude kedy prechádzať a čo nebude. Ale aplikácia proces urýchľuje.
Na ako dlho je potrebné aplikáciu zapnúť?
Aplikáciu zapínam na rôznu dobu, podľa toho, čo od nej potrebujem. Pokiaľ chcem zaindexovať rozumne e‑shop, stačia dva tri mesiace, zaleží, ako rýchlo to bude naskakovať. Zaujímavé to môže byť pri e‑shope, ktorý často mení sortiment alebo jeho veľkú časť. Tak aby sa jeho nové produkty rýchlo zaindexovali v Sezname, tak tam to môže mať zmysel pustené stále.