Honzo, aké kanály používate v PPC? Používame kampane vo všetkých reklamných systémoch a náš tým je aktuálne rozdelený na výkonnostnú a brandovú časť. Ja zastupujem výkonnostný tím a mám primárne na starosti kampane vo vyhľadávaní a remarketing. Keby si mal porovnať kanály, čo je najkonverznejšie, najľahšie v nastavení? Najľahšie sú dynamické reklamy vo vyhľadávaní, to spustíš za 15 minút a fungujú relatívne dobre. Musí na to byť ale obsah na webe a týka sa to len AdWords.Pri e‑shope obvykle prinášajú najviac konverzií nákupné kampane. Ako vyzerá taký kvalitný web pre spustenie dynamickej reklamy? Web musí mať kvalitnú štruktúru a obsah. Pretože dynamické reklamy vo vyhľadávaní fungujú tak, že buď používa Google svoj index alebo prechádza web alebo po novom mu dáš vo feede URL adresy a on si ich prejde a vygeneruje sám titulok z otázky a obsahu na webe. Pokiaľ na webe nie je obsah, tak si ho nevygenerujete. Pokiaľ nie je relevantnosť medzi otázkou užívateľa a stránkou, tak sa kampaň nespustí. Býva s týmito vstupnými údajmi problém? Zvyčajne nebýva. Problém sa týka predovšetkým jednostránkových projektov, ktoré napríklad zbierajú e‑maily, ale takých klientov nerobím. Kampane vo vyhľadávačoch považujem za základ digitálneho marketingu. Používate PPC Hit, …? Pri PPC Hite všetko dosť závisí na kvalite XML feedu. Pri jednom klientovi to aktuálne riešim a ten feed je tak nekvalitný, že aj keď tam používame regulárne výrazy, tak dostať z toho dobrý titulok je nemožné. Dokázal by si popísať aktuálne trendy v PPCčkách? Trend do budúcna by mohla byť natívna reklama, čo je reklama, ktorá zapadá do designu stránky. Už dlhšiu dobu existuje termín bannerová slepota, veľké množstvo reklamy ľudí skôr obťažuje. Ale reklama, ktorá vhodne dopĺňa webovú stránku má, podľa mňa, budúcnosť. Z aktuálnych trendov je to určite automatiácia. Či už autobidding, ktorý šetrí náklady a zvyšuje konverziu, alebo personalizácia, ktorá umožňuje reklamy prispôsobiť na mieru a mať neustále aktuálne dáta. Google intenzívne rieši pokročilé atribučné modely, ktoré umožňujú reklamy prispôsobiť na mieru a mať neustále aktuálne dáta. Google intenzívne rieši pokročilé atribučné modely, ktoré umožňujú efektívnejšie vyhodnocovať kampane. Čo hovoríš na zmenu, SERP od Seznamu, kedy zmizli náhľady cieľových stránok, navýšil sa objem platených výsledkov…? Je to presne tá stratégia – nativná reklama. Snaha znížiť rozdiel medzi organickým výsledkom a platenou reklamou. Vo výsledkoch vyhľadávania je tak pre laika náročné rozlíšiť medzi výsledkami vyhľadávania a reklamou. A ako riešiš produktové inzeráty? Aký vidíš rozdiel v nastavení Sklik vs AdWords? Tu je Mergado nezastupiteľné, najmä pre Sklik. Zoskupujeme si tovar do väčších celkov pomocou štítkov pre lepšiu optimalizáciu. Ďalej si upravujeme napríklad nadpisy. Kombinácia tématických skupín produktov a cenových hladín sa nám osvedčila najviac. Mergado má určite zmysel pri väčšine klientov, pri menších (rádovo desiatky produktov), ktorí šetria každú korunu, na to nie je priestor. Aký vidíš rozdiel medzi Sklikovým dynamickým remarketingom a Adwords? Sklik dynamický retargeting je úplne jednoduchý, čo sa nastavenia týka. V AdWords je potreba nasadiť upravený kód, prepisovať ID, cenu a podobne, zatiaľ čo v Skliku to aktuálne funguje len na základe URL, takže zo strany e‑shopu stačí pôvodný retargetingový kód a pridať logo na firmy.cz. Sklik má tiež omnoho kvalitnejšiu obsahovú sieť i väčší zásah. Takže nasadenie u klienta je otázkou chvíle? A pokiaľ už používa klasický retargeting, tak to len aktivuješ? Áno, tam nie je moc možností, automaticky sa vytvorí samostatné publikum, kde sa dá nastaviť iba dĺžka, segmentácia je potom ako pri klasickom retargetingu podľa dní, nedá sa zasahovať do vzhľadu reklamy, možno v budúcnosti. Po novom sa v dynamickom retargetingu dá cieliť na kategórie. Taktiež jednoduchosť a kvalitná obsahová sieť, to sú výhody Skliku. Rovnaká otázka ako pri porovnávačoch tovaru, je možné s akýmkoľvek e‑shopom inzerovať skrz PPC? Áno, určite. Sú tam síce nejaké obmedzenia sortimentu ako napríklad pri liekoch, ale inak si myslím, že PPC kampane sú vhodné pre všetkých – e‑shop, výrobná spoločnosť, B2B segment a ďalšie.
Návšteva v PROFICIO bola dlhá – po Michalovi, s ktorým sme rozhovor už publikovali – sa rozpovedal aj Honza Klementa, PPC špecialista z tejto agentúry. A ako inak, než o PPC kampaniach. Pozývame vás k čítaniu!
Kateřina Šmajzrová
Katka sa postarala o české texty pre pána Mergada, aby boli zrozumiteľné a zábavné. Taktiež pripravila videá a webináre pre tých, ktorí si viac potrpia na obrázky ako na texty.