Rozhovor: Igor Gazdarica (Najnákup.sk) o vývoji a chystaných novinkách

Pan Mergado
25. 5. 2015
3 minúty čítania

S Igorom Gazdaricom, zakladateľom a zároveň aj riaditeľom webového portálu Najnákup.sk, sme sa rozprávali o histórii tohoto portálu, o tom ako fungujú niektoré procesy v pozadí Najnákupu, ktoré bežný užívateľ nevidí. A v neposlednom rade aj o tom, čo nové chystá Najnákup pre svojich užívateľov v roku 2015. Nech sa páči, prečítajte si rozhovor.

Igor, mohli by ste v krátkosti predstaviť, čo je to Najnákup.sk a kedy vznikol?

Je to webový projekt ktorý vznikol v roku 2007 za účelom porovnávania cien v e‑shopoch. Vznikli sme v podstate tak nejak v rovnakom čase ako PricemaniaHeureka.

Ako vznikla myšlienka vytvoriť takýto projekt?

V roku 2007 bola doba kedy tých e‑shopov bolo ešte pomerne málo a takéto služby viacmenej neboli dostupné.

Igor GazdaricaNapadnú Vás nejaké míľniky za ten čas od vzniku Najnákupu? Predsa len, je to už skoro 8 rokov.

Tažko hovoriť o míľnikoch. Vývoj celého projektu mal v podstate konštantný priebeh, čo znamená že sme sa venovali primárne vylepšovaniu kvality dát, teda veciam týkajúcich sa hlavne zoskupovaniu alebo párovaniu produktov. Tieto dáta obsahujú veľké množstvo chýb. Napriek tomu že našou snahou je ich minimalizovanie, tých faktorov ako k chybám dochádza je množstvo. Vždy je to teda nejaký balanc medzi ručným a automatickým spracovaním dát.

Môžete povedať koľko ľudí tvorí momentálne tím Najnákup.sk?

Momentálne je to 5 ľudí. Z čoho jeden som ja, jeden programátor a traja ľudia ktorí sa zaoberajú samotným obsahom.

Prezradíte nám, v akom programovacom jazyku je vyvíjaný váš web?

V podstate Najnákup je celý napísaný v ASP.NET a momentálne sa pripravuje verzia ktorá bude už plne v architektúre MVC (Model-view-controller).

Aké novinky môžeme očakávať v “novej verzii”?

V podstate sa jedná o re-design a o to, aby bola stránka prehľadnejšia a jednoduchšie ovládateľná pre používateľa. Samozrejme je to aj o prispôsobení sa aktuálnym trendom.

Kedy môžeme čakať nasadenie nového webu?

Dúfajme že do leta 2015 to stihneme vypustiť von :).

Naj Nákup SKHneď v tretej otázke ste už načrtol niečo o párovaní produktov. Popíšete ako prebieha to párovanie na vašej strane? Zrejme to nebude plno automatizovaný proces, alebo áno?

To je jedna z vecí ktorej vývoj prebieha vlastne neustále a aj bude (smiech). V podstate sledujeme to do akej miery sa jednotlivé ponuky vyhľadávajú, kvázi v takom fulltextovom móde a podľa toho vytvárame produktové karty. Párovanie je z časti automatický proces ktorý sa prípadne dolaďuje administrátorom. Musím povedať že nám by značne pomohlo pri XML feedoch niečo ako tag “priorita produktu” ktorý by pomáhal identifikovať, čo je pre daný eshop prioritný tovar, ktorý zarába najviac. To párovanie prebieha vlastne tak, že my do určitej miery vieme automaticky odhadnúť na základe nejakých kľúčových slov apod. do akej kategórie produkt patrí aj podľa toho že vždy sú už nejaké produkty v danej kategórii, čiže nejakým porovnaním s nimi.

Ako presne teda funguje ten automatický proces pri párovaní?

“Automat” vlastne páruje na základe EAN alebo Product number. Je tam ešte kontrola na cenu a podobnosť nazvu. Tolerancia ceny je +-30% a kontrola názvu je riadená fuzzy algoritmom.

Čo je odlišné na Najnákupe oproti iným vyhľadávačom je riešenie dostupnosti tovaru a jeho dopravy. Podľa vašej špecifikácie je potrebné uviesť textovú hodnotu, pričom ostatné porovnávače vyžadujú číselnú hodnotu. Plánujete to udržovať naďalej v takomto formáte?

Áno máte pravdu. Momentálne je to tak, že náš systém v podstate “zhltne” skoro akýkoľvek XML feed a nerobí mu to žiadne závažné problémy. To znamená, že naša špecifikácia nie je až taká prísna. Avšak toto sa zmení už s avizovaným novým webom a práve celá časť okolo dostupností tovaru a cenníku dopráv je tiež predmetom budúcich zmien.

Ďakujem za rozhovor, Igor.

 

Pan Mergado

Pán Mergado bol najtvrdším pracovníkom v našom tíme. Pracoval vo dne v noci, aby udržal údaje elektronického obchodu v najlepšom poriadku a poskytoval hodnotu. Písal návody, správy a vlastné názory tu na blogu. No áno, bol to virtuálny charakter, ale mali sme ho radi. Naozaj.