V Poľsku je viac ako 27,5 milióna užívateľov internetu a 62% z nich nakupuje online. Akým spôsobom Poliaci nakupujú najčastejšie? A s čím vám tento rok v Poľsku pomôže Mergado? Podrobné informácie nájdete v tomto článku.
E‑commerce v Poľsku rastie
Ak sa pýtate, prečo sa elektronický obchod v Poľsku rozvíja, odpoveď je jednoduchá. Poľský online trh ponúka veľké množstvo produktov a jeho služby sú dostupnejšie. Poľská vláda navyše pred časom zaviedla šesťdňový obchodný týždeň, čo veľkému množstvu zákazníkov čiastočne obmedzilo prístup k nakupovaniu u maloobchodníkov.
To potvrdzuje aj najnovšia správa spoločnosti Gemius. Podľa nej sa takmer polovica zákazníkov elektronického obchodovania nachádza v mestách s menej ako dvesto tisíc obyvateľmi. Tieto miesta často nemajú nákupnú infraštruktúru, záujem o online nakupovanie je tu preto odpoveďou na nedostatok možností miestneho trhu.
Čo sa v Poľsku predáva?
Nebudeme se mýlit, když řekneme že všechno, nicméně i zde najdeme několik oblíbených druhů produktů. Patří mezi ně móda a doplňky, boty, knihy a kosmetické výrobky. Rozhodování o zakoupení zboží je často ovlivněno podmínkami prodeje, jedním z nejdůležitějších kritérií je logistika.
Poľská logistika
Poľskí zákazníci pri nákupe oceňujú pohodlie a až 58% respondentov výskumu Gemius si vyberá doručenie domov. Ďalšie dôležité hľadisko je ľahký prístup k zásielke. Vyše polovica respondentov (52%) preto využíva poštové služby spoločnosti InPost.
Takto sa zlepšila poľská logistika skúseností zákaníkov v roku 2019:
- nová ponuka Poľskej pošty uľahčuje elektronické obchodovanie, prečítajte si viac TU
- spolupráca medzi rozšíreným reťazcom Żabka a dvoma hlavnými logistickými hráčmi — DHL a Poľská pošta, ďalšie informácie TU
- spolupráca medzi InPost a AliExpress, viac nájdete TU
Čo sa nedarí?
Zákazníci svoje skúsenosti s online nakupovaním hodnotia v priemere dobre. Niekoľko oblastí však stále potrebuje zlepšenie. Ako najväčšiu nevýhodu elektronického obchodovania uvádzajú poľskí zákazníci príliš dlhú dodaciu lehotu a remarketingové reklamy, ktoré sa objavujú dlho potom, čo dokončili nákup.
Keď hovoríme o reklamách a zacielení na zákazníkov, všimnime si ďalšie dôležité udalosti. Väčšina internetových prehliadačov zaviedla možnosti blokovania cookies súborov a poľskí zákazníci ju pomaly, ale isto zapínajú. Takýto záujem o opätovné získanie súkromia na internete je pre elektronický obchod výzva.
Okrem marketingových výziev taktiež nesmieme zabudnúť na list Európskej komisii proti spoločnosti Google. Aký to bude mať vplyv na e‑shopy a zákazníkov? To zistíme v tomto roku.
Budúcnosť poľskej e‑commerce
Budúcnosť elektronického obchodu v Poľsku vyzerá zaujímavo. Plánujete dobyť poľský trh? Nezabudnite uprednostniť to, čo je teraz trendy. Jednou z aktuálnych a horúcich tém je ekológia. Donedávna stál záujem o ekologické záležitosti na okraji, ale v posledných mesiacoch jej popularita stúpa. Udržateľnosť je obzvlášť dôležitá pre zákazníkov s vyššími príjmami. Myslíte si, že príklon k ekológii pozmení poľský trh? Aký je váš prístup k udržateľnosti a ekológiu? Dajte nám vedieť v komentároch nižšie.
Inzerujte s Mergadom a jeho aplikáciami
Mergado sa pred necelými dvoma rokmi vydalo do Poľska. Naučilo sa jazyk a zládnete v ňom inzerciu pomocou zásadných poľských formátov. Poľským e‑shopárom (aj zahraničným, ktorí v Poľsku predávajú) tak ponúka prehľadné prostredie, v ktorom zautomatizujú jednotlivé úkony inzercie a zefektívnia úpravu feedov.
V Mergado Store pre Poľsko využijete niekoľko šikovných aplikácií:
Poľsko je pre obchodníkov pohybujúcich sa v regióne strednej Európy štátom, ktorý začína prejavovať svoje široké možnosti. Ak je vášmu e‑shopu jeho materská krajina malá, zvážte expanziu na poľský trh — pri vhodne zvolených stratégiách tu vaše snahy určite zhodnotíte.
Mohlo by vás zaujímať: