Slnkom zaliata Minská ráno ostro kontrastovala s temnotou klubu Mersey, ktorému pre túto príležitosť kraľovalo nasvietené pódium a niekoľko radov stoličiek. Na koho neostalo miesto v prízemí, mohol všetky vystúpenia sledovať z prvého poschodia, kde mal naviac výhľad na disco guľu. Ako hovoril náčelník Michal – ak bola niekedy Nekonferencia punková , tak tento rok. Ale poďme už k tomu hlavnému a síce obsahu.
Sú porovnávače tovaru za zenitom?
Po otváracej a zoznamovacej časti, ktorá bola pod taktovkou Michala, vystúpil na pódium Vladimír Přichystal z organizátorskej agentúry Besteto. Pripravil si veľa čísel a grafov, ktoré ilustrovali uplynulý rok na cenových porovnávačoch. Všetky z uvedených porovnávačov s výnimkou Sleviště zaznamenali minulý rok pokles tržieb. Konkrétne potom:
- Podiel Heureky na tržbách z porovnávačov (pri klientoch Besteta) poklesol o 4% oproti roku 2016, podiel Zboží o necelé tri.
- Glami si ukrajuje zhruba dvojnásobnú časť trhu než pred rokom.
- Slovenská Heureka má pre české e‑shopy menší význam, môže to byť ale spôsobené tým, že úspešné e‑shopy založili nový čisto slovenský portál.
Vláďa potom na tieto čísla naviazal ľahko provokatívnymi otázkami typu: Sú porovnávače za zenitom? Ako zlepšiť výsledky veľkého e‑shopu? Alebo Máme radi Heureku? Čo by ste odpovedali vy?
Zboží.cz nikdy nebude mať košík
Jeden z claimov, ktorý zaznel počas vystúpenia Milana Šmída zo Zboží.cz. Okrem toho hovoril Milan hlavne o zmenách v párovaní, vysvetľoval zavedenie limitu pre párovanie i využívanie párovacieho automatu. Vyberáme pár zaujímavých čísel aj z jeho prednášky:
- Podľa tvrdých dát sa od chvíle zavedenia tohto stropu a zemarania sa na sezónne produkty podarilo zvýšiť preklikovosť o 24%.
- 6 950 e‑shopov nemá vyplnené logo.
- Cez 7000 e‑shopov si doteraz nezmenilo prihlasovacie údaje na Zboží.cz, možno teda administráciu Zboží k svojej inzercii vôbec nepotrebujú?
Okrem toho pracuje Zboží tiež na nástroji pre hodnotenie nákupov.
Ako na affiliate s XML feedom
O tom, že affiliate marketing nie je kanál, ale ani zlatý dol na rýchle peniaze prišiel do Brna prednášať Milan Pichlík. Podľa neho je affiliate zatiaľ nie celkom využitý a na profesionálnej úrovni sa u nás príliš nerieši. Zároveň Milan niekoľkokrát zdôraznil dôležitosť vzťahov a kontaktov s klientmi, kde je potrebné neustále vysvetľovať, o čo presne ide.
Mergado naplno alebo čo sa za rok zmenilo?
„Domácich“ zastupoval pred projektorom ešte Luděk Volejník z Mergada. Pripravil si niekoľko slidov so zmenami, ktoré sa v Mergade udiali od minulej Nekonferencie (a občas to sú fakt veľké veci, sami sme boli prekvapení, koľko sa toho stalo).
- Vznikli napríklad všetky aplikácie, ktoré sú aktuálne v Mergado Store.
- Mergado sa naučilo hovoriť slovensky aj anglicky.
- Máme univerzálny feed pre e‑shopové platformy.
Vedľa toho hovoril Luďa o možnostiach využitia Mergada skutočne naplno – a to ako pre agentúry, tak pre samotné e‑shopy. Všetky tipy sú prehľadne v prezentácii, tak aby vám neunikli!
Ako správne vyslovovať Notino?
S témou, ktorá sa netýkala cenových porovnávačov vystúpil Adam Funiok. Určite však môžeme povedať, že téma rebrandingu účastníkov Nekonferencie zaujala. Adam vysvetľoval prečo zmenili názov z Parfums.cz na Notino.cz a taktiež vypichol niekoľko dôležitých rád, ktorých by sa firmy pri rebrandingu mali držať.
- Pre rebranding sa rozhodli, pretože mali v 14 zemiach rôzne názvy.
- Rebranding treba naplánovať na uhorkovú sezónu, určite nie pred Vianocami ako to urobili oni.
- Treba začať dopredu komunikovať so zákazníkmi i partnermi a pripraviť sa na veľa vysvetľovania.
Adam odporučil článok „Rebranding is hard“, z ktorej môžete čerpať cenné rady. Taktiež pri svojej prednáške vysvetlil ako správne Notino vyslovovať, vraj sa máme vyvarovať talianskemu prízvuku :).
Priemerne 22 noviniek zo sortimentu uviesť mesačne na trh? Dá sa.
Radim Roženek z Tescomi svoju prednášku zameral na to, ako sa dá uviesť priemerne 22 noviniek za mesiac na trh, čo je cez 200 noviniek za rok. Podľa jeho slov je to veľmi náročná práca, ktorá musí byť veľmi dobre naplánovaná.
- Prvých 6 mesiacov od uvedenia na trh je produkt považovaný za novinku.
- Je potrebné určiť 2 – 3 produkty, ktoré budú mať okolo seba hlavnú marketingovú kampaň.
- Novinky sa zaraďujú podľa sezónnosti a tvoria až 10% z tržby Tescomi.
Dôležité pri takom množstve noviniek je dbať na dobrú logistiku a mať školiteľov pre zamestnancov, ktorí ich všetko potrebné o produktoch naučia. Určite zaujímavosťou, ktorá tiež v prednáške zaznela je, že Tescoma predáva za tú istú cenu svoje produkty offline i online.
Heureka košík, či overené zákazníkmi je už dnes bežný štandard
Z Heureky prišla výprava v podaní Viktora Tecla a Jana Kriegela, ktorí v svojej prednáške zhrnuli najnovšie novinky a načrtli na čo sa Heureka v najbližšom období chystá. Zaujímavým číslom, ktoré zaznelo je, že na Heureke nájdete už cez 20 miliónov produktov.
- Heureka dnes už nie je len porovnávač cien ale i marketplace (Heureka košík), kde zákazníci môžu priamo nakupovať.
- Slovenská i česká Heuréka prešla na protokol https, pri produktoch nájdete návody na použitie a na Googli hodnotenia e‑shopov.
- Heureka sa zameriava na „Overené zákazníkmi“, kde chce dosiahnuť väčšiu návratnosť dotazníkov.
Heureka sa denne stretáva s produktmi, ktoré už boli rozbalené, či používané a tie nechce mať zmiešané s novými produktmi, preto sa do budúcna môžeme tešiť na novú záložku bazár, i nové kategórie produktov, či lepšie párovanie.
Všetky prednášky boli veľmi zaujímavé a aby sme Vám čo najviac sprostredkovali, čo sme sa dozvedeli, pripravili sme pre Vás aj rozhovory s niektorými prednášajúcimi, ktoré budeme postupne na blog pridávať. Inak nám už neostáva nič iné len sa tešiť na Nekonferenciu 2018 a do tej doby Vás informovať vždy o nejakej aktuálnej novinke.