Heureka nedávno oznámila dlho očakávanú a sľubovanú novinku, ktorou je Heureka košík, ktorý v susednej Českej republike úspešné beží už tretím rokom. Zo skúseností v ČR je táto služba témou rôznych rozporuplných diskusií, či košík „nasadiť“ alebo nie. V článku sa teda pozrieme na zub tejto službe.

Čo je to Heureka košík

Je to služba, ktorá umožňuje zákazníkovi nakúpiť tovar priamo na Heureke, teda bez nutnosti navštíviť daný e‑shop priamo a nákupný proces uskutočniť tam. Na prvý pohľad pre kupujúceho dobrá správa, ale vnímajú to tak aj samotné e‑shopy?

Ako som spomenul, e‑shopári a markeťáci sa však v tomto celkom zásadne rozdeľujú na dva tábory. Uvedieme teda pár faktov a „náš“ pohľad na vec.

Podmienky spustenia

  • Vlastniť certifikát Overené zákazníkmi
  • E‑shop musí byť v PPC režime
  • Musí mať aktívny dostupnostný feed

Aké sú výhody pre kupujúceho

  • Výhodou je určite Garancia nákupu Heurekou, zákazník sa tak nemusí báť, že by mu napr. tovar nedorazil a peniaze neboli vrátené
  • Nákup je realizovaný „iba“ v troch krokoch a to priamo na Heureke, pomocou špeciálneho oranžového tlačidla KÚPIŤ

Heureka košík

Aké sú výhody pre e‑shop

  • Možné zvýšenie konverzného pomeru
  • Možné zvýšenie počtu objednávok
  • *Zvyšuje šancu byť na prvých 4 biddovaných priečkach vďaka nasadeniu košíka

*Pozn.autora: Ak máte košík, máte aj väčšie skóre, čo je kombinácia hodnotení obchodu, dostupnosti a ceny produktu a teda väčšiu šancu sa zobraziť na TOP pozíciách.

Heureka košík a tlačidlo KÚPIŤ

Kupujúci vs. E‑shop

Na prvý pohľad to nemá žiadne nevýhody ale keď sa nato pozrieme bližšie, tak to, čo je výhoda pre kupujúceho nie je automaticky výhoda aj pre e‑shop. Prečo je to tak?

Tým, že zákazník nakúpi priamo na Heureke sa nedostane vôbec na stránku e‑shopu a toto môže viesť k nasledujúcim veciam napr.:

  • zníženiu návštevnosti webu
  • zníženie možnosti budovania si povedomia o značke
  • strate možnosti ponúknuť zákazníkovi nejaký upsell/cross-sell, livechat na webe apod.
  • zákazník si nemusí pamätať kto presne mu tovar dodáva

Na druhej strane ak váš e‑shop nemá ambície robiť unikátny obsah a budovať brand, možnosť nasadiť košík sa javí ako prijateľná.

Vo všeobecnosti môžeme povedať, že Heureka košík bude zrejme viac výhodné nasadzovať stredným a veľkým e‑shopom ako tým malým. Dôvodom je aj to, že za samotný košík si Heureka samozrejme účtuje určité provízie (v závislosti od kategórie, 2 – 6%) z každého nákupu + „ak sme v oranžovom boxe, stále platíme bidding a súperíme s tými najväčšími e‑shopmi s veľkými rozpočtami“.

To ale samozrejme závisí aj na ďalších faktoroch ako marže predajcu, objem objednávok atp. Zo skúseností našich klientov z ČR je však bežné, že Heureka košík môže tvoriť až do 50 % všetkých objednávok z Heureky, čo už rozhodne nie je zanedbateľné číslo.

Pár faktov na záver

  • E‑shopy v košíku ponúkajú tovar, ktorý je skladom
  • Na obsluhu košíku je lepšie napojenie cez API (v opačnom prípade je nutné objednávky „vyklikávať“ ručne v rozhraní Heureky)
  • Prvý mesiac je zadarmo, bez provízií Heureke

Záver

Vzhľadom k vyššie uvedeným informáciám je na prvý pohľad jasné, že jednoznačne určiť výhodnosť Heureka košíku sa proste nedá. Vždy to bude závisieť na konkrétnom predajcovi, jeho sortimente, konkurencii, služieb aké ponúka, jeho marží, celkovej online stratégie, podielu nákladov na obrate a mnoho ďalších. 

Máte s Heureka košíkom nejaké skúsenosti? Podeľte sa o ne v komentároch.

Daniel Czetner

Daniela ste poznali zo slovenskej podpory Mergada. Pomáhal riešiť problémy, písal návody v nápovede a testoval nové funkcie v Mergade. Mal jednoznačne najdlhšie dredy v tíme a jeho drsnému humoru sa vyrovnal snáď len jeho spolupracovník Přemek.