Možno vás trochu prekvapí téma našich prvých dielov seriálu s Mergadom do Zahraničia. Dnes sa pozrieme na Slovensko a nabudúce na Českú republiku. Prečo? Pred expanziou je dobré vedieť, čo nám ponúkajú naše krajiny a od toho sa odraziť.

Možno vás trochu prekvapí téma našich prvých dielov seriálu s Mergadom do Zahraničia. Dnes sa pozrieme na Slovensko a nabudúce na Českú republiku. Prečo? Pred expanziou je dobré vedieť, čo nám ponúkajú naše krajiny a od toho sa odraziť.

Slovenská ecommerce scéna každým rokom narastá. Za minulý rok bol jej obrat 937 miliónov Eur. Tento odhad uverejnila Heureka. Taktiež odhadla počet e‑shopov na 11 000, čo je o 19 % viac ako minulý rok. Z vyhľadávačov tovaru sa najčastejšie používa práve Heureka. Silným ecommerce hráčom je ale aj napríklad Aliexpress.com alebo Alza.sk. Tieto dáta uviedol Tomáš Braverman vo svojej prezentácií na Ecommerce Expo. Slováci radi online nakupujú jedlo, oblečenie i kozmetiku.

Dôležité cenové porovnávače

Na Slovensku sa isto nezaobídete bez Heureky. Podľa stránky similarweb.com mala Heureka za február 2018 12.89 milióna návštev. V decembri, kedy je hlavná nakupovacia sezóna, dokonca 18.7 milióna. Tento vyhľadávač tovaru ponúka všetko od kozmetiky, oblečenia po rôznu malú i veľkú elektroniku, či rôzny tovar na záhradu, či autá. Škála je naozaj obrovská. Aby ste mali dobré výsledky na Heureke, je potrebné mať svoj tovar správne zoradený do jej kategórií. Takéto úpravy urobíte napríklad v Mergade.

Aké iné porovnávače na Slovensku má cenu vyskúšať?

Najnakup.sk – na druhom mieste za Heurekou sa drží tento vyhľadávač. Taktiež na ňom nájdete rôzny tovar.

Pricemania.sk – na treťom mieste sa nachádza pricemania.sk, na ktorej môžete inzerovať tiež s takmer akýmkoľvek tovarom.

Špecializované cenové porovnávače

Okrem vyhľadávačov tovaru, kde môžete inzerovať od pračiek po kozmetiku, existujú aj špecializované porovnávače. Na Slovensku je ich tiež niekoľko a stretávajú sa so stále väčšou obľubou. Preto ak predávate im relevantný tovar, určite je dobré inzerovať aj na nich. Ich zákazníci často vedia, čo chcú, alebo tu hľadajú inšpiráciu na následnú kúpu.

Glami.sk – tento špecializovaný vyhľadávač tovaru sa zameriava najmä na oblečenie a všetko, čo sa módy týka ako topánky, či bižutéria a kabelky

Favi.sk – sa špecializuje primárne na nábytok a bytovú dekoráciu, okrem toho tu nájdete aj tovar do kúpeľne, či záhrady

Biano.sk – podobne ako Favi, špecializuje sa na nábytok a dekoráciu. Na týchto stránkach nájdete aj tovar pre stavbu a rekonštrukciu.

Formáty podporované Mergadom

Mergado podporuje 25 slovenských formátov. Ich prehľad nájdete tu, spolu s ostatnými krajinami a podporovanými formátmi.

Dopravcovia a druhy platieb

Na Slovensku nájdete niekoľko druhov dopravcov. Medzi obľúbených určite patrí Slovenská pošta. Konkurenciu jej robia súkromný dopravcovia ako PPL, DPD, či Zásielkovňa. Stále častejšie je obľúbený aj osobný odber. Asi nikoho neprekvapí, že čím skôr môže byť tovar doručený, tým viac má daný prepravca obľubu.

Slováci radi platia online kartou, i bankovým prevodom. Ale privítajú aj možnosť zaplatiť v hotovosti, či dobierkou.

Trendy pre rok 2018

Slovensko, vzhľadom na počet e‑shopov na počet obyvateľov, sa drží na druhom mieste za Českou republikou na stredoeurópskom trhu. Slováci radi nakupujú z mobilných zariadení. Predpokladá sa, že tento trend bude ešte viac narastať. Čo nikoho asi neprekvapí, v roku 2018 by malo nastúpiť GDPR. O tejto problematike sme písali tu.

Zákazníci síce radi nakupujú online, no o to radšej majú jednoduchú cestu k vráteniu, či vymeneniu tovaru. Preto by ste nemali zabúdať ani na kamenné predajne a ich prepojenie s online nákupom. Pri nákupe takýto malý detail môže dosť zavážiť.

Virtuálna realita. Stále viac skloňovaný pojem. V online nákupe predstavuje silný nástroj, ako zákazníkom priblížiť tovar a predstaviť im, ako by vyzeral u nich doma. Pokiaľ zákazníkom ukážete nápady, ako skombinovať jednotlivé kúsky, nie len že sa budú radi vracať na vaše stránky pre inšpiráciu, ale aj si jednoduchšie nakúpia.

Ďalší spôsob, ktorý uľahčuje nákupný proces a je stále rozšírenejší, sú chatboty. Napríklad e‑shop zoot.sk využíva chatboty. Tie vám dokážu na základe kritérií, ktoré im zadáte, vyhľadať tovar na ich stránke.

Tipy na záver

Na Slovensku je priemerne daňové zaťaženie 20%. Pri vašej práci vám môže pomôcť Slovenská asociácia pre elektronický obchod alebo facebooková skupina Marketingová poradňa pre e‑shopy Sk a CZ. A ak by ste na Slovensku hľadali Google nákupy, tak bohužiaľ márne, tu nepôsobia.

Natália Saganová

V Mergade začínala Natálka ako copywriterka a preto môžete naraziť na jej staršie články. Teraz ju najčastejšie uvidíte pred hľadáčikom kamery a pod jej rukami vzniká aj každoročný MergadoFest. Šéfka nášho tímu nepohrdne dobrým jedlom a cestovaním, najlepšie dohromady. Je milovníčka jógy, dobrej knihy a tancovania.