V prvej časti prehľadu o expanzii na poľský trh sme si popísali podmienky a správanie zákazníkov a predstavili sme si najväčšie porovnávače. Dnes sa bližšie pozrieme na možnosti dopravy, platieb a aký tovar pri nakupovaní online Poliakov zaujíma najviac. Na záver sa môžete opäť tešiť na niekoľko tipov, s ktorými pre vás bude vstup na poľský online trh jednoduchší.
Dopravcovia a druhy platieb
Platobné metódy
Kvôli nízkej dôvere a zlým skúsenostiam s platením tovaru je v Poľsku stále najvyužívanejšiou platobnou metódou dobierka. Až potom ju nasleduje bankový prevod, platba kreditnou kartou a ďalšie mobilné platby (PayU, SkyCash, Dotpay, Przelewy24.pl). Posilňujte dôveru voči zabezpečeniu platieb kartou a prostredníctvom mobilných telefónov. Zvýšite tým záujem využiť týchto metód a znížite svoje náklady za používanie „tradičnejších“ spôsobov platieb.
Dopravcovia
Ponuka v sektore dopravy tovaru sa vyvíja veľmi rýchlo. Pri doprave objednávok sa Poliaci najviac spoliehajú na kuriérne služby (podľa správy Gemius Report for e‑Commerce Polska až 47 % za rok 2017) pritom najviac využívajú veľkých národných dopravcov. Rozrastá sa tu tiež obľuba používania samoobslužných terminálov – Paczkomaty. Až v tretej rade sa Poliaci spoliehajú na poľskú poštu. Článok eVisons ukazuje na fakt, že len 35 % e‑shopov ponúka iba jednu možnosť dopravy tovaru.
Najpredávanejší tovar
Poliakov najviac zaujíma oblečenie a doplnky (72 %). Následujú knihy, CD a filmy (68 %) a elektronika (56 %). Určitým špecifikom je, že polskí užívatelia majú nízky záujem o nábytok, jedlo a autá vrátane príslušenstva.
Mergado tipy
Optimalizácia pre mobil
Možno to už bude znieť ako ohraná pesnička, ale vďaka veľmi vysokej úrovni penetrácie z mobilných zariadení (podľa správy Gemius Report for e‑Commerce Polska až 45 % za rok 2016) je optimalizácia webu pre mobilné zariadenie naozaj nutnosťou.
Facebook áno, Instagram zatiaľ nie
Facebook je v Poľsku veľmi obľúbený, svoj profil na ňom má takmer 53 % tunajšej populácie. Instagram sa oproti tomu obľube veľmi neteší – využíva ho iba 6 % Poliakov. Ak ste zvyknutí cieliť zákazníkov pomocou obrazovej inzercie, sústreďte sa v Poľsku skôr na Facebook. Mergado má pre obrazovú inzerciu skvelý nástroj. Feed Image Editor vám umožní hromadne vylepšiť obrázky v produktových reklamách a tým navýšiť počet preklikov na Váš e‑shop.
Získajte kontakty
Jedna z najväčších poľských e‑commerce udalostí je konferencia Ecommerce Trends CEE 2018. Každoročne predstavuje najnovšie údaje o trhu elektronického obchodu a maloobchodu, výsledky výskumov a najzaujímavejšie prípadové štúdie. Rečníkmi sú odborníci z e‑commerce oblasti, nie len z Poľska, ale aj zahraničia. Budú sa venovať najnovším trendom, stratégiám vývoja, obchodným modelom, službám a nástrojom pre elektronický obchod.
Blokové reklamy
Podľa grafiky Expandeca 30 % Poliakov blokuje reklamu vo svojich zariadeniach. Zamerajte sa na cielenie nových zákazníkov pomocou PR článkov, influencerov a pod.
E‑commerce v Poľsku síce rastie tak závratnou rýchlosťou ako napríklad v Českej republike. Ponúka však obrovské možnosti, ktoré váš e‑shop pri vhodne zvolených stratégiách nemôže nezhodnotiť.
Zaujíma vás expanzia aj na ďalšie zahraničné trhy? V téme S Mergadom do zahraničia sa venujeme jednodtlivým štátom a ďalšie prehľady postupne dopĺňame.