Česká republika sa v posledných rokoch stala e‑commerce veľmocou. Obrat českej e‑commerce minulý rok vzrástol o 18 %, počet e‑shopov presiahol hranicu 40 tisíc. Optimistická nálada a dynamický vývoj dodáva českým e‑shopárom veľké množstvo skúseností. A tí sa ich stále viac snažia zúžitkovať v podnikaní v zahraničí.
Zásadné cenové porovnávače v ČR
Posledných niekoľko rokov je najväčším českým hráčom v oblasti cenových porovnávačov Heureka. Podľa prehľadu na webe similarweb.com návštevnosť Heureky priesiahla v minulom novembri a decembri 30 miliónov návštev.
Pokiaľ sa v českej e‑commerce pohybujete, táto informácia vás zrejme neprekvapí. Aké sú však ďalšie veľké cenové porovnávače, ktorých služieb je dobré v ČR využívať?
- Zboží.cz – druhý najväčší vyhľadávač tovaru v ČR
- SrovnaniCen.cz – zobrazuje reklamy z Heureky a čerpá z rovankého počtu inzerujúcich e‑shopov
- Hledejceny.cz – okrem vyhľadávacieho poľa ponúka aj katalóg administrovaných produktov. Pri výrobkoch môžu užívatelia prispievať do diskusie a pridávať ich hodnotenia
- Srovnáme.cz – inzercia sa zobrazuje tiež na satelitiných weboch Naakup.cz, či Porovnani-ceny.cz, tím Srovnáme je zároveň tvorcom technického riešenia siete výdajných miest Zásielkovna.cz
- NejlepšíCeny.cz – funguje na rovnakom princípe ako SrovnaniCen.cz
- akcniceny.cz – webový server umožňuje prehliadať ponuky obchodných reťazcov
- Seznamzboží.cz – funguje na rovnakom princípe ako SrovnaniCen.cz a NejlepšíCeny.cz
Špecializované cenové porovnávače v ČR
Okrem cenových porovnávačov, ktoré pokrývajú celú škálu dopytu, v ČR nájdete aj špecializované porovnávače. Pokiaľ ponúkate relevantný tovar, je pre vás inzercia na týchto porovnávačoch viac než na mieste. Váš tovar sa tak nestratí v mori rozmanitých produktov a pre vás bude ľahšie dosiahnuť viac konverzií.
- Favi.cz – český vyhľadávač nábytku a dekorácií, na jeho stránkach však tiež nájdete sekcie pre kúpeľne, kuchyne, sanity, či hobby
- Biano.cz – ďalší český vyhľadávač z kategórie bývanie
- Glami.cz – kombinuje v sebe prvky vyhľadávača tovaru a sociálne siete, zameriava sa na módu a doplnky
- Designforumshop.com – vyhľadávač, galéria foto inšpirácií a videí a zároveň sociálna sieť, kde výrobcovia prezentujú svoju značku a produkty
Formáty podporované Mergadom
V súčasnosti Mergado podporuje na tri desiatky formátov, ktoré môžete na území ČR využívať.
Dopravcovia a druhy platieb
Dôležitým činiteľom pri rozhodovaní českých zákazníkov, kde nakúpia, je komfortný a dôveryhodný servis. Rýchle odbavenie zakázok, prehľadná expedícia objednávky, ľahká platba online, či dostupnosť výdajných miest. To sú jedny z hlavných faktorov, podľa ktorých si Česi vyberajú e‑shopy. Pokiaľ tieto nároky spĺňajú, môžeme ľahko predpokladať, že sa sem zákazníci vrátia.
Ako platia Česi najradšej:
Akých dopravcov využívajú Česi najviac:
Trendy pre rok 2018
Mobilný a responzívny e‑shop
Podľa štatistiky na webe ceska-ecommerce.cz prichádza viac než polovica návštev webov z mobilných telefónov. Tovar si prostredníctvom mobilov zákazníci nie len vyberajú, ale aj rovno nakupujú. Pokiaľ ste tak ešte neurobili, bude sa vaša investícia do mobilného, či responzívneho webu viac než hodiť.
Sociálne média
V minulom roku sociálne siete začali okrem komunikačnej funkcie napĺňať aj tu obchodnú. Sociálne médiá ako Instagram alebo Facebook tak ponúkajú dôležitý kanál, na ktorom sa oplatí obchodovať. Najmä pri novom facebookovom nástroji Marketplace sa dá očakávať, že jeho význam pre online obchod tento rok výrazne zosilní. Pokiaľ zvažujete obchodovanie na Facebooku, Mergado pre vás má nachystanú aplikáciu Feed Image Editor. S jej pomocou sa pre vás obrázková inzercia na Facebooku stane hračkou.
Platby na mieru
Online platby už zákazníkom nerobia problém. Platby kartou, či rýchlym prevodom z účtu začínajú prevládať nad platbou v hotovosti alebo dobierkou. Služby ako Android Pay, či platobná brána GoPay sa minulý rok uchytili aj v Českej republike. Vezmite v úvahu tieto a ďalšie pohodlné riešenia. Vaše inovácie, ktorú povedú k bezpečnému zjednodušeniu mobilných platieb, vaši zákazníci isto veľmi ocenia.
Personalizácia
Ďalší trend, ktorý sa v ČR začína pomaly objavovať, je väčšie zameranie e‑shopov na kvalitnú personalizáciu. E‑shopy sa viac starajú o to, aký tovar ich zákazníkov naozaj zaujíma. Nie len v mailingu, ale napríklad aj vo výpisoch tovaru môžete odporúčať produkty podobné tým, ktoré už zákazník hľadal, či nakúpil.
Budúcnosť
Podľa výsledkov ankety spoločnosti ACOMWARE vládne na českom ecommerce trhu optimistická nálada. Ta bude trvať aj v roku 2018. E‑shopy budú ďalej zvyšovať svoje tržby, rast očakáva 90 % e‑shopov. Veľké investície tento rok pôjdu do content marketingu a SEO. Výsledky prieskumu ACOMWARE ukazujú, že hlavným cieľom e‑shopov bude zvýšenie obratu a zvýšenie známosti značky.
Ste v ecommerce biznisu nováčikovia? Zvážte kvality služieb marketingových agentúr, ktoré vám s vašou inzerciou pomôžu. Ste nebojácni podnikatelia? Skočte do búrlivých vôd českej ecommerce po hlave. Všetky stratégie si overíte len tak, že sa do nich pustíte.