Pražská marketingová agentúra Unikum spravuje v MERGADE účty e‑shopu so značkovou obuvou Footshop. Tento obchod neinzeruje len na slovenskom a českom trhu, ale nájsť ho môžete napríklad v Nemecku, Francúzsku, Maďarsku, či Rumunsku. Aká je ich stratégia pri obsadzovaní nového trhu a ako im v tom pomáha MERGADO Editor?
Ako na expanziu e‑shopu do Rumunska podľa agentúry Unikum
Informačná fáza — analýza
Jana Dzuričková, Indbound Team Leader v Unikum, sa s nami podelila o jej skúsenosti pri prenikaní na rumunský trh.
„Pri vstupe na cenové porovnávače na akomkoľvek trhu vždy začíname informačnou analýzou, ktorú vykonávame zhruba 1 mesiac pred spustením danej jazykovej mutácie. Na tejto úlohe vždy spolupracujeme s kolegom z Footshop Customer Care oddelenia z danej krajiny. Cieľom analýzy je zistiť, aké typy porovnávačov sa v danej krajine vyskytujú a aké sú podmienky pre zapojenie,“ vysvetľuje Janka.
Pred vstupom na nový trh pritom zisťujú nasledovné oblasti:
- mesačná návštevnosť porovnávača
- prehľad konkurencie
- štruktúra porovnávača z pohľadu jednotlivých oblastí – ak sa nejedná o čisto fashion porovnávač, zisťujú, aký podiel na celkových návštevách a tržbách dosahuje oblasť módy a oblečenia
- špecifikácia produktového feedu
- strom kategórií v .xls alebo XML formáte
- formát finančného pokrytia porovnávača – dobíjanie kreditu, alebo spätná fakturácia (dôležité pre plánovanie cash-flow v danej krajine)
- možnosti zatvorenia účtu (ihneď, alebo výpovedná doba, dodatočné sankcie, poplatky)
- formát biddingu – cez administráciu alebo aj cez feed, na úrovní kategórií, alebo aj na úrovni produktov
- cena CPC – minimálna, maximálna, avg
- ďalšie možnosti, ktoré porovnávač ponúka – košík, display kampane, obchod mesiaca, a pod.
Na základe vykonanej analýzy v Unikum vyberú, ktorý z vyhovujúcich porovnávačov bude spustený ako prvý. V prípade Rumunska bolo vybrané poradie: GLAMI.ro, Compari.ro, Shopmania.ro.
Prípravná fáza
„Na základe výstupov z informačnej analýzy si následne pripravíme TO DO list činností, ktoré pre spustenie daného porovnávača potrebujeme vykonať. List nám pomáha udržiavať prehľad a kontrolu nad jednotlivými činnosťami, ktoré potrebujeme vykonať. Je to vhodné, ak na založení pracuje viac oddelení, u nás štandardne marketing, IT a financie,“ opisuje postup Janka.
V Rumunsku ako prvý zakladali vyhľadávač GLAMI. Príprava produktového XML feedu podľa špecifikácie prebiehala v spolupráci s Mergadom. Pre Footshop používa Unikum univerzálny formát XML feedu, vytvorený podľa MERGADO špecifikácie.
„Vytvorili sme v MERGADE nový export, odstránili/pridali potrebné elementy, vytvorili/importovali sme potrebné segmenty a pravidlá. Najnáročnejšia je vždy kategorizácia produktov do kategórií porovnávača. Keďže používame GLAMI aj v iných krajinách, kategorizácia bola pomerne rýchla. Okrem jazyka sa kategórie líšia minimálne,“ dodáva Janka.
V Unikum sa tak, ako u každého klienta, postarali o komplexné založenie a správu porovnávačov, ktoré v sebe zahŕňalo:
- komplexné založenie účtu – vyplnenie profilu, nastavenie fakturačných údajov, vloženie feedu, atď.
- prepojenie s Google Analytics a nasadenie GLAMI piXelu cez GTM (v prípade GLAMI)
- nastavenie biddingu – v rámci administrácie na úrovni kategórií, v rámci feedu na produktovej úrovni