Zúročte tipy odborníkov na slovenskú e‑commerce
Ako je na tom Slovensko v porovnaní so susednými krajinami? Na čo by sa mal zahraničný e‑shop pripraviť, ak chce vstúpiť na slovenský trh? Špecialisti z agentúry Basta digital vnímajú jasné rozdiely najmä medzi Českom, Poľskom a Maďarskom.
Aj keď trh v Česku je veľmi podobný tomu nášmu, rozdiely oproti našim susedom sú viditeľné. Česká e‑commerce je výrazne rozvinutejšia ako naša. Nachádza sa tam viac konkurentov a je náročnejšie dosahovať želané výsledky, platba na dobierku je pre tento trh povinná jazda. Naopak v Maďarsku nájdete príležitostí ako podnikať hneď niekoľko. Inzercia na trhu je stále lacná. V niektorých segmentoch stačí vytvoriť dôveryhodnú stránku. Pozor však na komunikáciu, Maďari sú patrioti. Dôvera k zahraničným eshopom je nízka.
Slováci sú naopak veľmi senzitívni na cenu a majú radi rýchle spôsoby doručenia alebo osobný odber. Okrem toho veľmi pozitívne reagujú pri segmentoch, ako je napríklad móda, na zákaznícky servis.
Špecialista Libor Toporcer z agentúry Invelity vidí v slovenskom trhu potenciál pre Google kampane.
Slovenský trh nie je ničím extra špecifický. Medzi top zdroje návštev a konverzií patria hlavne Google kampane a to nákupné a vo vyhľadávaní. Určite netreba zabudnúť na Heureku a konzistentné budovanie značky na Slovensku. Súčasný trh nie je ale pripravený na rasty. Cieľom je skôr optimalizácia nákladov.
Odborníci z PTAgroup majú s expanziou dlhoročné skúsenosti a obchodníkom odporúčajú prispôsobiť domácim spotrebiteľom toho čo najviac.
Medzi kľúčové veci pri vstupe na akýkoľvek nový trh radíme najmä lokalizovanú verziu eshopu, ideálne aj supportu, populárne možnosti platby a dopravy. Odporúčame aj spustenie minimálne základných výkonnostných kanálov s použitím produktového feedu (Google Nákupy, porovnávače cien, sociálne siete ako Facebook a Instagram).
Jakub Džmura, Email & E‑commerce Maestro v Lemonito, pridáva tipy, ako e‑shopu zaručiť viac predajov.
Kľúčom k tomu, aby e‑shopy nezlyhávali, je lepšie nastavenie prezentácie ich produktov. To znamená mať predajnejšie popisy, viac fotografií a videí, a dostatok zaujímavých a presvedčivých recenzií.
Je tiež dôležité výrazne zlepšiť ponákupný proces. E‑shopári by mali aktívne žiadať recenzie od zákazníkov a používať automatizovaný emailový marketing na budovanie vzťahov. Mali by sa tiež zamerať na cielené reaktivovanie zákazníkov, aby sa nemuseli spoliehať len na získavanie nových prostredníctvom nákladných PPC kampaní.
Rovnako nevyhnutné je mať kvalitné finančné riadenie a presný prehľad o tom, ako si e‑shop stojí. Často e‑shopári intuitívne cítia, že niečo nie je v poriadku, napríklad, v ktorej krajine preplácajú. Ale nevedia, čo to znamená v číslach a hlavne, čo zmeniť, aby sa situácia zlepšila.
A v neposlednom rade je dôležitá konzistentnosť v ich činnosti. Uvediem príklad z email marketingu, kde e‑shop začal s veľkým nadšením odosielať emaily, no po dvoch týždňoch to ustalo a potom o nich zákazníci niekoľko mesiacov nepočuli. Potom opäť poslali niekoľko kampaní v krátkom čase a znova dlhé obdobie nič. Toto je katastrofa pre budovanie vzťahov a úspech e‑shopu.
Zhrnutie
- Vývoj slovenskej e‑commerce jasne nasleduje celosvetovú popularitu internetového predaja a nahráva aj obchodníkom zo zahraničia.
- Pohodlie online nákupu si dopraje na Slovensku čoraz viac ľudí, ktorí sa neboja vyskúšať nové technológie a za produkty bez environmentálnej záťaže si priplatiť.
- Typický slovenský zákazník sa však pozrie najskôr na cenovku, potom na dopravcu a na záver ho zláka pridaná hodnota v podobe zľavy.
- Na rozbeh i pokročilé podnikanie využite porovnávače tovaru a úpravu feedu zverte do rúk Mergada, ktorý ho vyladí do perfektnej formy.