Ako začať predávať na marketplace
Registrácia 🖊️
Po výbere platformy sa musíte zaregistrovať a pozorne nastaviť svoj predajný účet.
Odporúčame vám, aby ste si pozorne prečítali podmienky a pravidlá platformy, pretože sa môžu na jednotlivých trhoch líšiť. Pri registrácii sa od vás bude očakávať, že vyplníte všetky potrebné informácie o svojej firme a výrobkoch vrátane daňových a obchodných dokladov a výpisov z registra. Očakávajte aj nastavenie pravidiel vrátenia tovaru a cien prepravy.
🇩🇪 Ak sa rozhodnete expandovať do Nemecka, trhovisko vás požiada o registračné číslo LUCID. V súvislosti so zákonom o registrácii obalov sa všetci výrobcovia a distribútori, ktorí uvádzajú na trh obalové výrobky v Nemecku, vrátane spoločností predávajúcich na online trhoviskách, musia zaregistrovať v systéme LUCID.
🇦🇹 V Rakúsku venujte pozornosť rozšírenej zodpovednosti výrobcov (EPR), ktorá sa vzťahuje na obaly, elektrické a elektronické zariadenia, batérie a plasty na jedno použitie. Predajcovia, ktorí nemajú sídlo alebo daňový domicil v Rakúsku, musia vymenovať splnomocneného zástupcu, ktorý je zodpovedný za plnenie povinností vyplývajúcich z EPR a zaregistruje sa v ich mene na portáli EDM. Overenie registrácie a následné pridelenie GLN sa vykonáva na konci každého štvrťroka.
Párovanie a zalistovanie produktov 💻
Marketplaces, podobne ako porovnávacie, používajú na identifikáciu produktov kódy, najčastejšie EAN, ISBN atď. Tie sa používajú na prepojenie vašich produktov s interným katalógom produktov, ktoré už na trhoviskách existujú.
Ak sa vaše výrobky na trhovisku ešte nenachádzajú, musíte ich zalistovať. Trhovisko vás požiada o poskytnutie údajov o výrobku, ako je názov výrobku, cena, opis výrobku, fotografie a ďalšie povinné parametre. Vo všeobecnosti platí, že čím viac informácií, tým lepšie. Tak pre trhovisko, ktoré vás bude vnímať dôvernejšie, ako aj pre zákazníka, ktorý o výrobku nájde všetko potrebné bez toho, aby vás musel kontaktovať. Zákazníci pri vyhľadávaní radi používajú aj filtre, takže čím viac hodnôt uvediete, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa zobrazíte vo výsledkoch.
Ak vám chýba niektorý z povinných parametrov, napríklad EAN, odporúčame použiť bezplatné databázy výrobkov, ako sú Icecat, EAN Search a GS1, ktoré vám pomôžu údaje doplniť a zabezpečiť ich správnosť.
💡 Keďže požiadavky na podobu údajov o výrobku sa na jednotlivých trhoch líšia, odporúčame použiť niektorý zo špecializovaných nástrojov na párovanie výrobkov na trhu a úpravu údajov o výrobku (feed). Tieto nástroje poznajú špecifikácie marketplaces a dodajú im vaše produkty vo forme, ktorú platformy vyžadujú. To vám pomôže vyhnúť sa slabej viditeľnosti naprieč ponukami alebo odmietnutiu zo strany trhoviska.