Už 73% poľských užívateľov internetu nakupuje online. Podľa tohtoročnej správy IGE ich počet medziročne vzrástol o 11 percent. Pozrite sa, aké ďalšie zmeny sa udiali na poľskom e‑commerce trhu za posledný rok a prispôsobte svoje podnikanie trendom i preferenciám nakupujúcich.
Aké zmeny priniesla pandémia na poľskej e‑commerce v roku 2020?
Už 73% poľských užívateľov internetu nakupuje online. Podľa tohtoročnej správy IGE ich počet medziročne vzrástol o 11 percent. Pozrite sa, aké ďalšie zmeny sa udiali na poľskom e‑commerce trhu za posledný rok a prispôsobte svoje podnikanie trendom i preferenciám nakupujúcich.
Nakupovanie v zahraničných e‑shopoch získava v Poľsku na popularite
72% poľských užívateľov internetu nakupuje v domácich online obchodoch. Oproti vlaňajšku sa však zvýšil počet Poliakov, ktorí vykonali nákup zo zahraničných weboch. Z veľkej časti to môže znamenať nedostatočnú ponuku a kvalitu lokálnych e‑shopov.
Ak uvažujete, ako vylepšiť vaše služby, máme pre vás niekoľko tipov:
- Podporujte obľúbené a bezpečné platobné metódy. Online platba kartou je v súčasnosti základ. U populárnych e‑shopov je veľmi časté používanie služby Blik.
- Ponúkajte bezkontaktné doručenia. Paczkomaty sú pre svoju bezpečnosť a ekologickosť najrýchlejšie rastúcou formou doručovanie objednávok.
- Inzerujte na miestnych porovnávačoch tovaru. Stále viac nákupných rozhodnutí sa deje vo fáze porovnávania produktov. Nečakajte až užívateľ príde rovno na váš e‑shop.
- Využívajte zľavové akcie. V priebehu roka pripravujte lákavé zľavy, o ktorých budete nakupujúcich dostatočne informovať. Pracujte so zľavami pre stálych zákazníkov aj pre tých nových.
- Nepodceňujte sociálne siete. V súčasnosti už nie sú iba lifestylovým médiami, ale aj trhoviskom s rastúcou zaujímavostí pre užívateľov.
- Uľahčite nákup prostredníctvom moderných metód. Jednou z najbežnejších býva bezpečné zapamätanie dát z formulárov, ktoré urýchlia ďalšie nákupy.
- Ponúkajte kvalitné procesy pri vrátení tovaru. Zdĺhavá reklamácia často vedie k zníženiu atraktivity e‑shopu.
- Sledujte správanie návštevníkov webu. Pokiaľ objavíte nedostatky, čo najskôr ich opravte. Zamedzíte tým opúšťaniu obchodu pred dokončením nákupu.
- Aktívne sa zaujímajte o spätnú väzbu. Časť toho, čo vám neprezradia nástroje na sledovanie návštevnosti, vám povie sám užívateľ.
Zaujíma vás, na čo všetko by sa mal sústrediť profesionálny e‑shop pri inzercii v Poľsku v dnešnej dobe? Prečítajte si články z našej rubriky Expanzia e‑shopu do Poľska. Počas pandémie sme sa efektívnemu online predaju pomocou moderných a populárnych metód pravidelne venovali.
Zamerajte sa na potreby zákazníkov
Preferencie nakupujúcich na internete sa menia. Aby ste získali alebo si udržali vedúce postavenie na trhu, musíte ich pochopiť a dobre s nimi pracovať. To vidíme najmä v prípade bezkontaktného doručovania tovaru, ktoré pozitívne ovplyvnilo prístup k technológiám u starších generácií nakupujúcich.
Spoločnosť PwC uskutočnila podrobnú štúdiu správania spotrebiteľov pred a po vypuknutí pandémie. E‑shopári a marketéri vďaka nej ľahšie pochopia, ako sa zmenil život ich zákazníkov a čo aktuálne očakávajú od produktov a služieb.
Táto štúdia okrem iného hovorí, že:
- 36 % respondentov míňa viac za médiá a zábavu
- 35 % spotrebiteľov nakupuje potraviny online
- 49 % opýtaných je za určitých podmienok priklonených zdieľaniu svojich údajov
- 74 % ľudí aspoň nejakú dobu pracuje z domu
Nedávny spotrebiteľský prieskum ukazuje, že viac ako 74 % Poliakov bude online nakupovať aj po skončení pandémie. V porovnaní so západo-európskymi krajinami má Poľsko stále relatívne malý počet online obchodov. Preto je na jeho e‑commerce trhu stále dosť miesta. Urobte si jasno v tom, ako máte váš e‑shop čo najlepšie pripraviť a pridajte sa k miestnym úspešným predajcom.
Na čo sa v roku 2021 sústrediť pri online predaji v Poľsku
V roku 2020 bolo vytvorených takmer 11 800 e‑shopov, ale taktiež viac ako 5 tisíc pozastavilo svoju činnosť. Z toho vyplýva, že sa niektoré e‑shopy dokázali prispôsobiť pandemickej situácii a niektoré nie. Takisto aj, že určitá skupina spotrebiteľov s negatívnymi skúsenosťami môže pochybovať o výhodách digitálneho nakupovaní. Ako teda prevádzkovať internetový obchod a čomu venovať zvláštnu pozornosť?
Ako si v Poľsku stoja nákupy cez počítače vs. smartphony
K elektronickému nakupovaniu používajú Poliaci najčastejšie notebook (74 %).
Ďalej:
2. smartphone (61 %)
3. stolný počítač (54 %)
4. tablet (27 %)
5. čítačka elektronických kníh (3 %)
Aj keď je v Poľsku nakupovanie cez smartfón zatiaľ na druhom mieste, nezabudnite svoj web optimalizovať pre ich rozhranie. Oslovíte tak väčšie množstvo užívateľov a výrazne tým posilníte šancu dostať sa na lepšie miesta vo vyhľadávaní.
Zrýchlenie online nakupovania ovplyvňuje požiadavky na kvalitu dopravy
Zvyšujúce sa životné tempo a schopnosť nakupovať kedykoľvek znamená, že zákazníci chcú prijímať objednaný tovar rýchlejšie.
- 36 % opýtaných Poliakov očakáva doručenie nasledujúci deň po zadaní objednávky.
- 35 % respondentov by chcelo mať zakúpený tovar v ruke do dvoch dní od vykonania transakcie.
- V deň objednávky by svoj nákup chcelo dostať 11 % respondentov.
Aké sú najpopulárnejšie kuriérske služby v Poľsku:
- DPD (26 %)
- DHL (25 %)
- InPost (15 %)
- žiadna z uvedených spoločností (13 %)
- Pocztex (10 %)
- GLS (5 %)
- UPS (4 %)
- FedEx (2 %)
Platby kartou postupne vytlačia dobierku
Poliaci vnímajú elektronické nakupovanie oproti tradičným nákupom ako lacnejšie a výhodnejšie z hľadiska možností miesta alebo času ich vykonania. Poskytuje im aj viac spôsobov doručenia a platobných metód. Hoci je v Poľsku stále najčastejšie používaná platba na dobierku, zákazníci sa čoraz viac uchyľujú k automatickým online platbám.
Najobľúbenejšími spôsobmi online platieb v Poľsku sú:
- Okamžité online prevody Pay-by-link
- Kreditné karty Visa alebo Mastercard
- eRaty a Przelewy24 “Kúpiť – platiť neskôr”
- BLIK a mobilné platby
Kde hľadajú Poliaci inšpiráciu pre nakupovanie
Hneď za používaním sociálnych médií slúžia v Poľsku pre inšpiráciu na nákup porovnávače tovaru. Preto už ani v Poľsku nestačí iba prevádzkovať e‑shop, ale inzerovať aj na miestnych porovnávačoch.
Aké sú najpopulárnejšie poľskej porovnávače tovaru:
S Mergadom nastavíte inzerciu pre známe poľské formáty sami
Zvažujete expanziu na poľský online trh? S Mergadom využijete formáty pre porovnávače tovaru, ktorý už používate a prevediete ich na tie, ktoré aktuálne potrebujete. S našim virtuálnym správcom dokážete automatizovane spravovať dátové feedy. V Mergade zvládnete inzerciu e‑shopu spravovať sami – zrýchlite tým každodenné marketingové úkony a ušetríte náklady za prácu programátorov.
Správa Elektronický obchod v Európe 2020 spoločnosti Postnord ukazuje, že poľský elektronický obchod sa vyvíja veľmi dynamicky. Je teda stále vhodným prostredím pre expanziu profesionálnych e‑shopov i služieb. Spoznajte, aké návyky získali miestny spotrebitelia počas pandémie a rozbehnite svoj biznis podľa aktuálnych trendov.
Mohlo by vás zaujímať:
Lukáš Horák
Lukáš sa v Mergade stará o väčšinu komunikácie v češtine. Prostredníctvom blogu, e‑mailu a sociálnych sietí pravidelne zásobuje čitateľa aktualitami z e‑commerce, novinkami a tipmi z Mergada. Pokiaľ práve nie je copywriter, užíva si príjemné veci ako badminton, výlety medzi utajené skvosty osemdesiatkovej hudby a plody mora podávané s červeným vínom.