Rýchlym krokom kráčam ulicami Bratislavy. Mesto sa pomaly prebúdza, tak ako aj môj žalúdok. Ak sa poponáhľam, stihnem raňajky, ktorými začína Festival natívnej reklamy, čo je môj dnešný cieľ. S natívnou reklamou moc skúseností nemám, a tak sa teším, že sa dozviem (dúfam) užitočné informácie.
Adblocky a iné strašiaky
Natívna reklama sa dostáva stále viac do popredia. Čím to je? Užívatelia na svojich počítačoch častejšie používaj rôzne adblocky a internetový prehliadač Chrome dokonca začal sám blokovať agresívnu reklamu. A preto inzerenti prichádzajú s kreatívnejšou formou reklamy – natívnou, ktorá nie je hneď na prvý pohľad rozpoznateľná, je súčasťou obsahu webu a adblocky ju nie sú schopné zablokovať.
Budúcnosť je teda v obsahovom marketingu a natívnej reklame. Aspoň to je jedno z posolstiev, ktoré som si z konferencie odniesla. Druhý ročník Festivalu natívnej reklamy zorganizovalo Združenie pre internetovú reklamu — IAB. Program bol naozaj nabitý. Predstavilo sa cez 17 speakrov, nie len zo slovenského a českého prostredia. Po prednáške bol vždy priestor na rýchlu diskusiu a v prestávkach bola možnosť odchytiť si speakrov na súkromnú debatu.
Nie moc sexy produkty a influenceri
Nič neukáže lepšie vydarenú kampaň ako prípadová štúdia. Preto ma potešilo, keď prednášajúci ukázali na konkrétnych príkladoch svoje skúsenosti. Zaujímavé boli prezentácie dvoch bánk, ktoré ukázali, ako pracovali s natívnou reklamou pri svojich kampaniach. Ako sami povedali, banka a jej produkty nie sú moc sexy. Tak ako pritiahnuť zákazníkov? V jednom prípade vytvorili chatbota, ktorý mal predstavovať influencera Sajfu. Mladí sa s ním rozprávali skrz messenger nie len o bankových produktoch, ale aj napríklad o jeho manželke, či Funrádiu. V druhom prípade banka vsadila na kartu vzdelávania a vytvorila niekoľko článkov a kvízov, pri ktorých sa čitatelia mohli otestovať a prísť na to, akí tip investora sú a aký produkt je tak pre nich najvhodnejší.
Využívanie influencerov dnes už nie je žiadnou novinkou. Tomuto spôsobu spolupráce bol dokonca venovaný jeden zo štyroch blokov, do ktorých boli prednášky rozdelené. Influenceri vám pritiahnú veľa pozornosti. Najmä dnes, keď môžu ako komunikačné kanály využiť všetky sociálne siete, ktoré majú k dispozícii.
Píšte to, čo sa dobre číta
Veľké množstvo prezentovaných príkladov bolo postavených na natívnych článkoch. Takýto článok by sa nemal zamieňať za PR a nemal by „vystupovať“ z obsahu webu. Preto rozmýšľajte, kto sú vaši čitatelia a v tomto duchu aj píšte natívny článok. Skvelým príkladom bola kampaň od Seznam Native. Jej úlohou bolo navnadiť čitateľov na zhliadnutie seriálu od HBO.
O tom, ako v Sezname vnímajú natívnu reklamu a ako s ňou pracujú, sme sa porozprávali s Ondrejom Sittom. Rozhovor si môžete prečítať tu. A zároveň sa môžete inšpirovať k tomu, aby ste s natívnou reklamou začali pracovať i vy.
Inšpirovať vás tiež môže Príručka o natívnej reklame a obsahovom marketingu, od Združenia pre internetovú reklamu — IAB, ktorá je zadarmo k stiahnutiu.