Čo sa najviac rieši v balkánskej e‑commerce? Získajte prehľad s interným prieskumom Mergada 

Lukáš Horák
18. 3. 2021
8 minút čítania
prehlad balkanskej e-commerce

Expandujete s e‑shopom na Balkán? Urobte si prehľad o tom, čo je pre užívateľov miestnych online trhov dôležité. Pomôže vám s tým prieskum najdiskutovanejších tém facebookových skupín, ktorý sme robili od mája 2020 do januára 2021.

S Mergadom do Chorvátska, Slovinska a Srbska

Na začiatku minulého roka sme sa s Mergadom vydali na e‑commerce trhy štátov bývalej Juhoslávie. Pred expanziou sme si vykonali prieskum trhu a vyhodnotili riziká. Na jeho základe sme sa rozhodli pre lokálny jazykový support v Chorvátsku, Slovinsku a Srbsku.

Náš prieskum však neskončil. Trvá ďalej. V krajinách, kam expandujeme, chceme byť neustále v obraze a vedieť, aké sú potreby každého trhu a aké sú na ňom aktuálne riešené témy. Robíme si tiež porovnania s trhmi, na ktorých už fungujeme. Chceme poznať, aké sú medzi nimi podobnosti a zároveň v čom sa líšia. Ide o subjektívny výskum. Preto si možno poviete, že by ste informácie vyhodnocovali inak.

Metodika výskumu

Výsledky monitoringu nižšie sú z obdobia od mája 2020 do januára 2021. Dotazov a diskusií bolo za tú dobu veľké množstvo. Tie najčastejšie sme si rozdeľovali do tém a počítali ich početnosť. Je jasné, že sa celý e‑commerce svet nerieši iba na Facebooku. Častokrát ho využívajú najmä nováčikovia a príspevky profesionálov sa objavujú zriedka. To nás však taktiež zaujímalo. Preto sme delili otázky na Začiatočníkov a Pokročilých

Pre zjednodušenie a potreby článku budeme diskutérov z FB skupín označovať ako Balkáncov, pretože na používateľov sme v tomto výskume nazerali viacmenej jednotne. A vypozorovali sme, že značná časť užívateľov je obdobne prítomná vo všetkých skupinách naprieč krajinami.

Témy e‑commerce skupín na Facebooku vám prezradia veľa

Súčasťou nášho pravidelného prieskumu je aj štúdium toho, aké témy sa diskutujú v e‑commerce skupinách na Facebooku. Na Balkáne sme monitorovali (a pomocou RSS ešte stále monitorujeme) dotazy a pripomienky v nám známych, najväčších facebookových skupinách zameraných na e‑commerce:

Pokojne ich využite pre váš vlastný prieskum alebo monitoring.

Existencia e‑shopov je previazaná s prácou agentúr a freelancerov

Úžitok z mnohých informácií ohľadom balkánskej e‑commerce môžu mať nielen prevádzkovatelia e‑shopov. Ak ste freelancer či agentúra s ambíciami preraziť v zahraničí, aj vy v tomto článku nájdete množstvo užitočných tipov.

Aká hlavné e‑commerce témy riešia Balkánci

  • Najčastejšie diskutovanou témou v balkánskych facebookových skupinách zameraných na e‑commerce sú platobné metódy. Jedná sa prevažne o otázky či diskusie o tom, ktoré z nich sú najlepšie, ako ich napojiť a ktoré majú najnižšie poplatky.

    Okrem toho sa tu často vyskytujú otázky na PayPal. Ako si na ňom založiť business účet? Ako zdaniť príjmy? Alebo ako je možné z PayPalu vyberať peniaze vo svojej mene? Zaujímavosťou sú otázky na platbu cez SMS. Pokročilejší Balkánci tiež zaujímajú kryptomena.

    Napríklad: “Máme platobnú bránu, ale ako prijímať kryptomenu a ako ju správne zdaniť?” 

    Najobľúbenejšie platobnej brány na Balkáne na základe výskumu:

    1. Stripe
    2. Payoneer
    3. Monri (pochádza z Chorvátska, podľa ich údajov ju využíva 30% chorvátskych e‑shopov)
    4. CorvusPay

    A čo váš e‑shop? Umožňujete platby cez PayPal? Plánujete zavedenie ďalších platobných brán?

  • Dropshipping je na Balkáne veľká téma. Potvrdzujú to aj časté otázky na vek, od kedy je možné s dropshippingom začať. Súvisia s tým aj časté otázky na dropshipping vzdelávacie kurzy a mentoring. Diskusie sa najčastejšie vedú ohľadom dropshippment kurzov od Miloša Vašica a Aleksandra stanice. Nedokážeme ale povedať, či sú tieto kurzy naozaj tak obľúbené a navštevované, alebo sa jedná o umelo vytvorený záujem.

    Najviac sú diskutovaní dodávatelia z trhovísk AliExpress a Alibaba. Častá téma bola taktiež automatizácia objednávok a s tým súvisiace napojenie na skladové zásoby ázijských dodávateľov. Záujem bol aj o doplnky so štatistikami o trendy tovaru na Aliexpresse a Alibabe, na základe ktorých dropshipperi vyberajú sortiment svojho e‑shopu.

    Balkánci nemajú problém ísť za hranice krajiny, v ktorej žijú. Časť otázok preto smerovala aj na využívanie fulfilment centier v USA. Otázky boli hlavne na Zendrop, cenovo najvýhodnejšie centrá a návody, ako na nich efektívne predávať.

    Čo z toho vyplýva pre vás?

    E‑shopári v krajinách bývalej Juhoslávie sú zdatní dropshipperi. Pozrite sa na dodaciu lehotu tovaru vašich hlavných konkurentov v krajine, kam expandujete. Nejedná sa o dropshipping model s dlhými dodacími lehotami? Ponúkanie kratšej doby dodania by tak mohla byť vaša hlavná konkurenčná výhoda.

  • To, že obchodníci z Balkánu majú záujem predávať v zahraničí, potvrdzujú aj otázky na právne náležitosti.

    Témy otázok:

    •  virtuálne sídla a zakladanie firiem v iných štátoch (napr. v Chorvátsku je vyriešenie fyzického skladiska pre obchod podľa zákona povinné e‑shop bez neho nemôže obchodovať.)
    •  v akých krajinách sú pre podnikanie najlepšie podmienky
    •  aké sú praxe s platením daní (“Ak som Srb a mám e‑shop v Anglicku, komu mám platiť dane?”)

    Čo musíte vedieť, ak chcete inzerovať na Balkáne

    Hoci sú si krajiny bývalej Juhoslávie jazykovo a kultúrne pomerne blízke, pri expanzii na niekoľko z nich naraz vám nepostačí jednotný prístup. Nie všetky balkánske krajiny sú v Európskej Únii. Každá má navyše inú menu a niekoľko špecifík, ktorá musíte poznať.

  • Všeobecné otázky najčastejšie kládli začínajúcich obchodníci. Týchto otázok bolo najviac v období prvej vlny pandémie, kedy na Balkáne začal lockdown a kamenné obchody začali zavádzať virtuálne pobočky.

    Čo e‑shopárov najviac zaujímalo:

    •  aké sú najlepšie kurzy pre zisk online marketingovéhoho vzdelania
    •  aké služby e‑shopom ponúkajú marketingové agentúry
    •  čo je to dropshipping
    •  dopyt po práci marketingových odborníkov

    Medzi pokročilejšie otázky patria tie týkajúce sa podvodov typu odcudzené facebookovej stránky či skopírované popisky produktu a dopyt po konkrétnej pomoci odborníkov (napr. riešenie SEO pre web obchodníka s toľkými a toľkými produkty).

    Ako na Balkáne zaujať

    Máte v tíme špecialistov na Balkán? Pokiaľ do týchto štátov chcete expandovať s marketingovou agentúrou alebo ako freelancer, vyskúšajte self promo prostredníctvom poradenstva vo facebookových skupinách alebo pomocou špecializovaných kurzov. E‑shopy takto ľahšie nájdu partnerov, ktorí sa im postarajú o marketing.

  • Otázky na inzerciu na Facebooku a Instagrame mali častokrát začiatočnícku povahu. Ich prostredníctvom sa užívateľov ujímali freelanceri a marketingové agentúry, aby si týmto spôsobom vytvorili reklamu.

    Ako to využiť

    Hľadáte inšpiráciu, akým spôsobom v Chorvátsku oslovovať potenciálnych zákazníkov z radov užívateľov Facebooku a Instagramu? Pozrite sa, ako na to idú dve lokálne agentúry, ktoré nás zaujali svojim self promo:

  • Z diskusií o doprave vyvodzujeme, že Balkánci sú hlavne dropshipperi a odborníci na cezhraničný predaj. Často sa objavujú dotazy typu: “Sme e‑shop v Macedónsku a chceme posielať objednávky do Chorvátska. Ako to najlepšie vykonať? “alebo” Kto mi zaručí doručenie zásielky z Holandska do Nemecka do dvoch pracovných dní? ”

    Čo je pri doprave tovaru po Balkáne najdôležitejšie

    Nezabúdajte tu počítať s dvoma cenami za dopravu. Ceny za doručenie v rámci pevniny sú iné ako tie za dopravu na ostrov a môžu sa tak výrazne líšiť.

  • Taktiež otázky na SEO a PPC väčšinou pokladajú marketingoví začiatočníci. Aj tu preto dokážete osloviť nových zákazníkov, ktorí budú využívať vaše služby.

    Typy dotazov:

    • Ako zdaniť Google reklamy?
    • Ako založiť účet?
    • Ako nastaviť smart kampaň? Prečo smart kampaň nerobí to čo chcem?
    • Aké sú SEO pluginy pre Wordpress?

    Na Balkáne sa oproti napr. českej či slovenskej e‑commerce viac riešia reklamy na sieti Vıber a Whatsupp.

    Hľadáte odborníka na PPC pre Balkán?

    Oslovte Miroslava Vargu. Tento senior PPCčkar je považovaný za otca PPC na Balkáne.

  • Značná časť otázok z tejto kategórie smeruje na cenovú politiku a úspešnejší predaj. Zaujmite e‑shopára znalosťami ohľadom efektívnejšej inzercie. Veľa e‑shopárov, ktorí potrebujú poradiť, sa takto môžu stať vašimi stabilnými klientmi, ak im odpoviete na otázky typu: “Volíte skôr darčeky, alebo poukazy na nákup?” alebo “Hodláme od budúceho roka zdražieť, máte niekto skúsenosť, ako to úspešne vykonať?”

  • V tejto téme sa riešia najsilnejšie krabicové riešenia pre e‑shopy na Balkáne, Shopify a e‑commerce platforma WooCommerce pre WordPress. Ak prevádzkovateľom e‑shopov dokážete poradiť s rôznymi napojením na toto riešenie, na dopravcu, na platobné brány či ďalšie šablóny, zvýšite tým lákavosť vášho agentúrneho portfólia.

  • Hoci sú porovnávače nižšie než na desiatom mieste nášho výskumu, upierali sme na ne veľkú pozornosť. Je o ne na balkánskych facebookových skupinách zatiaľ nízky záujem.

    Menšie množstvo otázok v Chorvátsku smerovalo na skúsenosti s najväčšími miestnymi porovnávačmi JeftinijeNabava. V Macedónsku a Srbsku otázky podobne smerovali na miestnu jednotku Eponudu. Z odpovedí miestnych marketérov však vyplýva, že otázkam porovnávačov dobre rozumia a viedia používateľom pomôcť na profesionálnej úrovni. Aj v prípade inzercie na lokálnych porovnávačoch platí, že ak máte vedomosti, ako ich efektívne využiť, zvýšite tým potenciál, ako si na Balkáne získať zákazníkov.

    Porovnávače tovaru majú veľký potenciál pre expanziu

    1. Trh na balkánskych porovnávačoch ešte nie je tak rozsiahly ako napríklad v Českej republike a na Slovensku. Pokiaľ chcete na Balkán expandovať, určite využite ich možnosti.
    2. Čaká tu na vás veľa príležitostí. Na najväčšom porovnávači z krajín bývalej Juhoslávie zatiaľ inzeruje iba 500 e‑shopov:

S Mergadom nastavíte inzerciu pre známe balkánske formáty sami

Zvažujete expanziu na niektorý z balkánskych online trhov? S Mergadom využijete formáty pre porovnávače tovaru, ktoré už používate a prevediete ich na tie, ktoré aktuálne potrebujete. S našim virtuálnym správcom dokážete automatizovane spravovať dátové feedy. V Mergade zvládnete inzerciu e‑shopu spravovať sami – zrýchlite tým každodenné marketingové úkony a ušetríte náklady za prácu programátorov.

Čo z prieskumu tém, ktoré Balkánci diskutujú, vyplýva? Že aj keď sú miestni užívatelia z radov zákazníkov i e‑shopárov e‑commerce začiatočníci, majú záujem skúšať nové možnosti. A práve tu je veľká sila pre skúsenejších predajcov či marketingové agentúry a freelancerov. Ak máte dobré znalosti online marketingu, neváhajte skrz svoju profesionalitu osloviť potenciálnych zákazníkov. Zvýšite tým dôveryhodnosť a zaujímavosť vašej firmy.

Mergado na 30 dní zadarmo
  • feed si upravíte sami a ušetríte náklady za prácu programátora
  • plný prístup ku všetkým funkciám už v skúšobnej verzii

Lukáš Horák

Lukáš sa v Mergade stará o väčšinu komunikácie v češtine. Prostredníctvom blogu, e‑mailu a sociálnych sietí pravidelne zásobuje čitateľa aktualitami z e‑commerce, novinkami a tipmi z Mergada. Pokiaľ práve nie je copywriter, užíva si príjemné veci ako badminton, výlety medzi utajené skvosty osemdesiatkovej hudby a plody mora podávané s červeným vínom.