Týmto článkom spúšťame novú sériu článkov o tom, čo je potrebné vedieť pre e‑shop, keď chce začať inzerovať na niektorom z cenových porovnávačov. Povieme si, čo sú cenové porovnávače a pre koho sú vhodné. Ukážeme si na ktorých cenových porovnávačoch sa oplatí na Slovensku inzerovať. Ako dosiahnuť to, aby sa naše produkty čo najsprávnejšie zaradili (tzv. spárovali) do katalógu daného porovnávača. Ďalej to aby sa zobrazovali na predných pozíciach v porovnaní s ostatnými e‑shopmi. Povieme si ako pracovať s benefitmi ktoré by mal e‑shop ponúkať a ďalšie tipy a triky z praxe. To všetko bude sprevádzané tým, ako je to možné dokázať pomocou aplikácie Mergado.

Čo sú cenové porovnávače

Cenové porovnávače sú v podstate špecializované weby, ktoré ľuďom umožňujú porovnať ponuku rôznych e‑shopov na jednom mieste. Navyše si tu overia nielen cenu, dostupnosť, ale aj doterajšie skúsenosti ostatných ľudí ako s e‑shopom, tak s konkrétnym produktom apod. Okrem toho, že kupujúci môže ušetriť značné množstvo peňazí je ďalšou nezanedbateľnou výhodou veľká úspora času. Návštevník/​nakupujúci je privedený na veľmi presnú ponuku zodpovedajúcu jeho hľadaniu a jeho upresnenie umožňujú zúžiť ďalšie filtre v rámci webu. Toto sú dôvody prečo je cenový porovnávač zaujímavým marketingovým kanálom pre prevádzkovateľov e‑shopov.

Eshop do porovnávača, ilustrácia

Vzťah e‑shopu a cenového porovnávača. Dátový XML súbor ide priamo do porovnávača.

Pre koho sú cenové porovnávače vhodné

Všeobecne platí, že sú vhodné v podstate pre všetky e‑shopy alebo ich marketérov. Ako sme si už spomenuli je to zaujímavý marketingový kanál a zároveň zdroj kvalitnej návštevnosti vyššej miery konverzie. Pretože sa tu väčšinou pohybujú ľudia, ktorí sú rozhodnutí si niečo kúpiť. Ide im len o to vybrať si vhodný obchod a získať viac informácií. Samozrejme výhodu majú e‑shopy, ktoré vedia počítať svoje náklady a zisky, vyhodnocovať marketingové kanály z pohľadu ich konverznosti, majú kvalitne zostavený dátový súbor s produktami (napr. vďaka aplikácii Mergado) a aktívne pracujú s cenami za preklik. Miera konverzie sa vďaka upresňovaniu ponuky na “porovnávačoch” môže pohybovať v rádoch jednotiek percent. Táto hodnota je porovnateľná s dobre nastavenými PPC kampaňami vo vyhľadávačoch. Podobne ako u PPC vo vyhľadávačoch potom e‑shop platí len kliknutie za skutočne privedeného návštevníka, čo opäť zvyšuje možnosť veľmi efektívne ovplyvňovať tok nákladov na účinnú reklamu e‑shopu.

Čo charakterizuje inzerciu v porovnávačoch

S kľudom môžeme povedať, že inzerciu v porovnávačoch charakterizuje hlavne jej cena. Teda lepšie povedané princíp podobný aký poznáme z PPC produktových kampaní. Je to dané jednoducho tým, že v porovnávači, my ako e‑shop, chceme byť viditeľný čo najvyššie spomedzi ostatných e‑shopov. To môžme dosiahnuť tým, že zväčša zvolíme na porovnávači “platený režim”, ktorý nám umožní nastaviť cenu za preklik. Pokiaľ je naša cena dostatočne vysoká oproti konkurencii, máme možnosť sa posunúť vyššie v porovnaní e‑shopov pri konkrétnom produkte, čo samozrejme zvyšuje naše šancu k tomu, že návštevník/​nakupujúci nakúpi práve u nás. Ďalej môžme povedať, že inzericu charakterizuje aj fakt, že môžeme osloviť mnoho užívateľov v kombinácii s vysokou mierou konverzie, ako už bolo spomenuté vyššie.

Mergado ako prostredník

Mergado funguje ako prostredník medzi vaším e‑shopom a cenovým porovnávačom, dátový súbor ide cez Mergado do porovnávača.

Záver

Myslím, že na prvý diel bolo tých informácií dosť. Dúfam, že vám to podá obraz o tom ako zhruba fungujú cenové porovnávače aj keď nie ste špecialista z marketingovej agentúry. V budúcom dieli si povieme niečo viac o tom aké cenové porovnávače sú na Slovensku k dispozícií a na ktorých z nich sa oplatí inzerovať.

Pán Mergado.

 

Daniel Czetner

Daniela ste poznali zo slovenskej podpory Mergada. Pomáhal riešiť problémy, písal návody v nápovede a testoval nové funkcie v Mergade. Mal jednoznačne najdlhšie dredy v tíme a jeho drsnému humoru sa vyrovnal snáď len jeho spolupracovník Přemek.