Tomáš, ako hodnotíš minulý rok? Čo sa vám podarilo?
Celkom pozitívne. Darilo sa nám rásť relatívne slušným tempom. Mám na mysli rast užívateľov, čo je pre nás rast najdôležitejší. Bol väčší ako 10%, čo považujem za veľmi dobrý výsledok. Doby, kedy sme rástli prudko už sú preč, ale keď sa pozriem na počet našich reálnych užívateľov a počet užívateľov internetu, tak naša penetrácia internetových užívateľov je tak ohromná, že by bolo naivné si myslieť, že budeme rásť ako v predošlých rokoch. S vývojom som teda spokojný. V minulom roku sme mali dve najdôležitejšie priority. Tou prvou bol Heureka košík, ktorého rast bol presne taký, ako sme si naplánovali. Dnes môžem povedať, že keď vezmem obrat nášho košíka, tak sa radíme do TOP 5 internetových obchodov v Čechách, čo ma teší. Je nutné však povedať, že naše ciele sú ešte vyššie. Nechcel by som, aby z toho vyznelo, že sa chceme zmeniť z porovnávača cien na nejaký market place, tak to rozhodne nie je. Chceme zákazníkovi dať obe možnosti - aby si mohol vybrať v akom shope tovar nakúpi alebo aby ho mohol nakúpiť na Heureke, pretože je to pre neho jednoduchšie a má rád nákupné prostredie Heureka košíka. Naše plány nie sú úplne zmeniť náš produkt ani presvedčiť používateľa, aby nakupovali iba na Heureke, avšak chceme aj naďalej rásť v obrate nášho Košíka.
Môžeš povedať, aký je podiel konverzií z Heureka košíka na všetkých konverziách, ktoré Heureka sprostredkuje?
Keď to poviem v číslach, tak na českom trhu sa predal tovar za cca 67 miliárd korún, z toho tovar, ktorý sa predal priamo cez Heureku (nakupujúci ide do eshopu z Heureky), to bolo niekde na úrovni 11 miliárd a cez košík to bol tovar za necelú jednu miliardu. Z prieskumov z rôznych zdrojov vyplýva, že ovplyvňujeme 30 – 40% celej e‑commerce v tom zmysle, že si zákazník ide obhliadnuť tovar na Heureku a potom ho niekde inde nakúpi. To je nejaký nemerateľný vplyv Heureky. Tie merateľné som spomenul pred chvíľou.
Vzal som to trošku okľukou, ale aby som nezabudol, druhou našou prioritou v minulom roku boli mobilné zariadenia. O tom by sme sa mohli baviť celý deň, ale spomeniem to len v stručnosti. V Česku rastie nakupovanie cez mobil takou rýchlosťou, že to pre nás jednoducho musí byť jedna z priorít. Všeobecne je na torr e-commerce trh veľmi zle pripravený. Podľa našich prieskumov je len každý piaty eshop prispôsobený na nakupovanie cez mobil, tým pádom tu vidíme veľkú prioritu. Chceme zákazníkom jednoducho sprostredkovať možnosť rozumného nákupu cez mobilné zariadenia. To znamená, že práca na mobilnom zobrazení a appkách boli základnými prioritami v roku 2014. Pohli sme so všetkým, dnes môžem povedať, že máme na všetky tri mobilné platformy aplikácie so všetkými základnými funkcionalitami a s perfektným hodnotením užívateľov. Mobilná Heureka je už z hľadiska UX veľmi dobrá. Oproti webovej Heureke tu síce ešte niečo málo chýba, ale usilovne na tom pracujeme.
Platí teda, že zostáva fokus na mobilné aplikácie?
Náš fokus je na mobilný web aj aplikácie. V tejto chvíli stále deväťdesiat percent mobilných prístupov prebieha cez web. Náš mobilný web je jeden z najnavštevovanejších webov, takže dohnať ho appkami je ťažké. Na druhú stranu máme približne 250 000 stiahnutých appiek, ktoré tvoria stovky tisíc sessions, rozhodne teda naše appky nie sú zanedbateľné. Strategicky pre nás je určite veľmi vhodné využívanie appiek - je u nich UI prispôsobené platforme, sú tam vychytané veci, ktoré sa cez web robia horšie - viď scan čiarových kódov, je to niečo, čo nám umožní priame prístupy bez toho, aby sme ten traffic platili, takže z hľadiska strategického sú appky veľmi dôležité. Na druhú stranu si nerobíme ilúzie, že by sme všetky tri milióny užívateľov presvedčili k tomu, aby používali naše appky, to je nezmysel, pretože appky bude používať len ten najlojálnejší užívateľ.
Heureka košík a Slovensko - ako to vidíte?
So Slovenskom sme trochu čakali, aby sme zistili, či je Košík projekt, ktorý dlhodobo dáva zmysel a v tejto chvíli môžem povedať, že dáva. Takže košík chceme na Slovenskú určite tiež nasadiť. Nie je to úplne jednoduché, ale rozhodne to patrí do top priorít tohto roku.
Čo ďalej čaká Heureka košík? Keď som videl aplikáciu pre tablety, hovoril som si, že by to mohlo byť veľmi zaujímavé … Ako to vidíš ty?
Heureka košík máme vo všetkých našich aplikáciách. Čo sa týka tabletov, tak chceme mať tiež špeciálnu appku aj s košíkom, avšak tablety nám robia približne 4% trafficu, takže to nie je top priorita, ale v Roadmape to máme. Čo sa týka košíka, tak ten chceme stále rozširovať v tom zmysle, že budeme mať čím ďalej viac kategórií pokrytých košíkom. Dneska je to zhruba 2000 kategórií z 2200 celkom, takže tu sa dostávame viacmenej do cieľovej rovinky. Na druhej strane chceme mať čo najviac zapojených shopov. Aj to má však svoje limity, pretože chceme len tie kvalitné eshopy s certifikátom Overené zákazníkmi, čo je jedna zo základných podmienok vstupu do košíka. Dneska tam máme nejakých 1300 ‑1400 eshopov. Ďalšia stránka je to, čo košík obsahuje za funkcie, ako veľmi je kvalitný, atď. To je vec, na ktorú sa veľmi sústredíme a kde máme ešte veľa práce, či už z pohľadu toho, čo košík ponúka za funkcie typu nákup na splátky, poistenie, atď. Chceme byť najlepším košíkom v ČR, takže neustále pracujeme na jeho vylepšeniach.
Čo sa vám podarilo ako tímu Heureky?
Podarilo sa nám ten tím stabilizovať. Naša fluktuácia je takmer na nulovej úrovni. Za dobu, čo som v Heureke, som zažil asi len jedinú výpoveď. Je pre mňa veľmi dôležité, že sú ľudia u nás spokojní, pretože len spokojní ľudia sú schopní dobre pracovať a odovzdávať zamestnávateľovi to najlepšie.
Koľko ľudí tvorí Heureku?
Asi 70.
Heureka zriadila pracovisko v Prahe. Máte v pláne mať pracoviská v Liberci aj Prahe zároveň?
Určite áno. Pražské pracovisko sme otvorili, pretože v Liberci je pracovná sila najmä z pohľadu vývojových kapacít obmedzená, ale Liberec je pre nás stále základným stavebným kameňom Heureky. Tu sú naše základné vývojové tímy, tímy starajúce sa o spokojnosť eshopov aj koncových zákazníkov, contentové oddelenie… Takže gró Heureky je Liberec a tu sa snažíme stále naberať ďalších schopných ľudí. V Prahe sú tímy na marketing, sales a zároveň tam je časť vývoja.
Čo sa vám vlani nepodarilo?
Mali sme mraky čiastkových neúspechov, pretože bez nich sa nejde posúvať ďalej, ale dôležité je, že sme ich boli schopní identifikovať a poučiť sa z nich. Veľké chyby som žiadne nezaznamenal.
Na čo sa môžu tešiť zákazníci tento rok?
Stále trvá naša orientácia na Košík a mobilné zariadenia, čo sú naše najväčšie priority a tak to bude aj naďalej. Máme aj ďalšie záležitosti, na ktorých pracujeme, či už párovanie alebo program Overené zákazníkmi, na ktorý sa veľa rokov nesiahlo a je potrebné ho optimalizovať z hľadiska výkonu i funkcionalít. Je to taká údržba, ktorá zvonku nie je moc vidieť, ale cítime potrebu sa jej venovať.
Ďalej chceme začať eshopom poskytovať dáta, ktoré im môžu pomôcť robiť lepšie svoj biznis, a to vo forme, ktorá bude veľmi jednoducho spracovateľná.
Ďakujem za rozhovor Tomáš.