Úvod
Takže začnime tým, kde sa vlastne celá Nekonference odohrávala. Klub Leitnerka na Leitnerovej ulici č.2 v Brne má už za sebou nejakú tú históriu, čo je dobre vidieť vo vnútri kde výzdobu “barovej časti” tvoria fotky z histórie tohoto klubu. Človek môže nadobudnúť pocit, že sa tu časť zastavil tak pred 20 rokmi — v dobrom slova zmysle :). Treba spomenúť že celý klub je rozdelený na dve hlavné časti a tými sú časť kde sa nachádza bar a stoly na sedenie. Tou druhou je stredne veľká sála s vyvýšeným pódiom.
Poďme ale k veci. Celá akcia oficiálne začína o 10:00, no samotný objekt klubu sa otvára už o deviatej. Prví ľudia prichádzajú okolo 9:20. Po príchode nasleduje registrácia účastníkov s dobrovoľným vstupným a tí čo majú záujem si môžu kúpiť za symbolickú cenu aj obed. Ešte jedna zaujímavosť, pri registrácii dostane každý účastník menovku, ktorú si nalepí na hruď. O chvíľu sa dozviete aj prečo.
Jadro
10:00 Začíname. Víta nás pán Janík a ďakuje, že sme dorazili v hojnom počte. Nasleduje malé prekvapenie, teda minimálne pre tých ktorí ešte neboli na žiadnom z predchádzajúcich ročníkov. Zoznámenie sa všetkých účastníkov navzájom medzi sebou podaním ruky a predstavením sa. Myslím že je dobré pripomenúť, že názov Nekonference nie je taký aký je, len tak pre nič. Filozofia nekonferencie je viac neformálna, žiadna “nablýskaná” forma, ale priama diskusia o odborných faktoch.
..na pódium prichádza prvý z povolaných..
Po zoznámení sa už dostáva k prednáške prvý rečník, vedúci Zboží.cz, Milan Šmíd. Milan rozprával hlavne o tom ako funguje “nové” Zboží po cca polročnom uvedení. Konkrétne hovoril o tom ako sa chovali užívatelia na Zboží, o najzásadnejších zmenách ktoré sa prejavili (zjednodušenie obchodného modelu, minimálna CPC, bidding pre fulltextové vyhľadávanie). Práve bidding pre fulltextové vyhľadávanie bol ten impulz ktorý rozprúdil zaujímavú debatu o tom ako funguje toto vyhľadávanie, ktoré ako sme sa od Milana dozvedeli berie v úvahu samozrejme viac faktorov pri vyhľadávaní. Následne debata smerovala hlbšie do detailov a tu si myslím, že sa Milan aj trochu zapotil pri vysvetľovaní aký ma vplyv relevantnosť dotazu v kombinácii s biddingom. Výborná diskusia. Toto je ten dôvod prečo sa oplatí prísť na túto Nekonferenciu. Ďalej predstavil jednu prípadovú štúdiu, porozprával o novinkách ktoré nastanú v aktuálnom roku 2015. Asi najvýraznejšou zmenou budú nové XML feedy, čo by malo znamenať rýchlejšiu aktualizáciu dát, lepšie a presnejšie párovanie, uľahčenie práce s variantami produktov atď. Na záver pridal ešte 10 tipov pre eshopy ako vylepšiť svoju inzerciu na Zboží.cz
..žiadne časové prieťahy a vrháme sa hneď na ďalšiu dávku informácií
Milan to trochu časovo pretiahol a tak bez okolkov nastupuje na scénu Michal Janík, CEO Mergada. Pán Mergado pravdupovediac ako jeho kolega nesledoval celú prednášku ale v skratke si zhrnieme čo zaujímavé nám Michal prezradil. Michalovou témou bolo “Čo priniesol rok 2014/15 nového v Mergade”. Priniesol okrem nárastu počtu eshopov a certifikovaných agentúr aj 32 nových formátov exportov. Bola spomenutá prvá lokalizácia mimo češtinu a tou je Slovenčina (Aplikácia, Blog, pracovník tech. podpory). Čo nie je pre Vás, ak čítate tento blog asi nič nové :). Ďalej rozprával aj o tom, čo sa pripravuje a tým je samozrejme stále sa vyvíjajúca analytika a kopec nových aplikácií v Mergade.
Tretím rečníkom je Romana Velflová z Media. Pán Mergado sa musí priznať ale v rámci organizačných vecí túto prednášku tak nejak nestihol. Každopádne Pán Mergado si zistil, že Romana rozprávala primárne o vyhodnocovaní návštevnosti z cenových porovnávačov, zdrojov návštevnosti týchto porovnávačov. Padli slová aj o Measurement Protokole, čo to je a ako funguje. Na záver predstavila Romana pár analytických nástrojov s ktorými sa “dá” pracovať.
..pred obedom ešte jedna dávka informácií..
A to v podobe Filipa Podstavca z GetFound, ktorého prednáška niesla názov “Customer Score” teda Skóre zákazníka. Filip to od začiatku pojal hravo a prirovnal analytiku k hraniu hier na PC :) Zdôraznil, že akoby “za” analytikou môžeme vidieť aj viac ako len čísla a štatistiky a to príbehy. Následne porozprával niečo o nástroji od Google Tag Manager, ako v ňom môžeme pracovať, priradiť rôznym “akciám” (cháp ako napr. kliknutie, scroll, pridať do košíka apod.) rôzne hodnoty, podľa toho, ktoré sú pre nás dôležité. Z toho vyplýva, že budeme mať zoznam akcií ktoré daný užívateľ vykonal na webe, každá ma pridelenú hodnotu a potom sa vypočíta už zmienené skóre zákazníka. Toľko asi k Filipovej prednáške, moc to nenaťahoval, dokonca skončil tuším o niečo skôr.
..12:30 a hodinová pauza na obed..
Po obede pokračuje program ďalšou prednáškou a tou je prednáška Pavla Šafaříka z ROI Hunter; s názvom Facebook Dynamic Product Ads. Pavel vysvetlil prítomným ako funguje dynamická reklama na Facebooku, ako s ňou pracovať, ako ju implementovať — proste všetko podstatné. Pripojil aj informáciu že DPA sa dá kombinovať aj s Multi-product Ads. Pán Mergado za seba hovorí, že to bola pre neho jedna z najlepších prednášok. Samozrejme počas celej Nekonferencie boli všetci spíkri prítomní, takže každý kto mal chuť po prednáške diskutovať osobne s dotyčným spíkrom, mal tú možnosť.
..plynule postupujeme ďalej..
A na pódium sa dostáva ďalší zástupca z rodiny Seznam.cz, David Velechovský z Skliku, ktorého témou boli Produktové kampane v Skliku. David predstavil, ešte stále ich nový produkt, ppcHIT. Je to nástroj pre automatickú správu reklamných kampaní v reklamných systémoch Sklik a AdWords. Prítomným vysvetlil ako nastaviť produktové kampane v ppcHITe, plánované features ppcHITu. Ďalej porozprával aj o tom čo je produktový retargeting, ako ho rýchlo a dobre nastaviť. Nakoniec ukázal aké výsledky boli dosiahnuté na jednom konkrétnom predajcovi elektra vďaka produktovému retargetingu. Keďže Sklik je fakt obľúbený a hlavne mocný nástroj, nechýbala samozrejme patričná odozva z publika, a teda kvalitná diskusia.
..následne je oznámený 30min. Beer/Coffee break alebo “čakanie na šampiónov”..
Čakanie na šampiónov neznamená nič iné ako to, že posledná prednáška bude v znamení pánov z Heureky, konkrétne Michal Synek & Jan Kriegel. A tí si pre nás pripravili tkz. HOT NEWS, čo v preklade znamená, že na Nekonferencii predstavili úplne prvýkrát najnovšiu službu z oblasti Analytiky, ktorej release bude ovplyvnený práve záujmom ľudí o túto službu. O čo teda vlastne ide? Ide o službu kde eshopy budú mať k dispozícii pdf dokument od Heureky kde budú mať možnosť vidieť celkový tržný podiel pre jednotlivé sekcie ako napr. Mobilné telefóny, spolu s informáciami o top XY značkách a produktoch z danej kategórie. Ďalej napr. prehľad hodnotení, celkovo alebo na jednotlivé otázky, z Overené zákazníkmi v čase. Tieto informácie môžu zlepšiť napr. optimalizáciu produktového manažmentu. Ale poďme ďalej, ďalšou chystanou novinkou sú ProductAds. V praxi to znamená, že okrem klasických produktových kariet ako ich poznáme teraz. Budú najnovšie aj karty pre značky produktov, čo práve umožní aj menším značkám byť viac viditeľný (áno bude sa tam dať taktiež biddovať). Pre slovenských zákazníkov je nutné dodať, že všetky avizované novinky sa zo začiatku budú týkať iba českej Heureky. Čo ale môže potešiť aj inzerentov na slovenskej Heureke, je to že bude aj pre nich konečne dostupný Heureka košík. Super nie? Toto bolo to hlavné čo nám páni z Heureky chceli zdeliť. Nasledovala plodná diskusia ohľadom týchto noviniek a neskôr aj otázky všetkého druhu o Heureke. Proste paráda!
..bodka za programom..
Už fakt záverečnou časťou bohatého a vyčerpávajúceho programu bola Panelová diskusia, kde sa všetci zúčastnení spíkri posadili na pódium, dostali niekoľko kôl otázok ku ktorým sa postupne všetci vyjadrili a bolo vymaľované.
Záver
Čo povedať na záver. Myslím, že všetci účastníci ako aj organizátori môžu byť spokojný. Bol vytvorený super priestor nato dozvedieť sa niečo nové, na vzájomnú komunikáciu v neformálnom prostredí. Pán Mergado je rozhodne spokojný a verí, že sa na Nekonferencii stretneme aj o rok.